LIDAR הדור הבא

הכנת מפת ניווט מדוייקת דורשת חומר בסיסי להתחלת העבודה בשטח, ככל שחומר הבסיס מדוייק יותר כך נעשית העבודה בשטח קלה ומהירה יותר, פועל יוצא הוא כמובן מוצר מדוייק יותר - מפת ניווט שיכולה לשמש אותנו בהנאה שנים רבות.
יש לנו GPS, יש לנו מד טווח לייזר, יש לנו תצלומי אוויר מיושרים ברזולוציה מעולה ועכשיו יש לנו גם LIDAR או בעיברית: Light Detection And Ranging.
עד היום  השתמשנו בנתונים של קווי גובה באיכות בינונית ובהפרש גבהים של 5 מטרים, נתונים הנדרשים לשינויים גדולים בשטח בהתאם ליכולתו המקצועית של הממפה וניתנים לאינטרפטציות שונות כיד הדמיון הטובה. בניגוד אלינו הרי שבארצות סקנדינביה ומערב אירופה הוכנו קווי הגובה באמצעות פוטוגרמטריה ייעודית לספורט הניווט ואנחנו תמיד התקנאנו באפשרויות הגלומות במוצר בסיסי זה שרק מפה אחת הוכנה ממנו עד היום בארץ - מפת ניצנים. עלותה הגבוהה של הפוטוגרמטריה הייעודית, מיגבלות המרחק, מיגבלות טכניות ואיכות השטחים אצלנו לא תרמו לזירוז התהליך של עבודה עם חומר בסיס שהופק באמצעים פוטוגרמטריים והסתפקנו במה שיש לנו כאן בישראל.
בשנתיים האחרונות התחילו להגיע אלינו שמועות על עוד ועוד מדינות שזונחות את הפוטוגרמטריה הותיקה לטובת נתונים הנאספים באמצעות קרני ליזר שמפציץ מטוס הטס מעל פני השטח. כל קרן כזאת פוגעת בפני השטח וחוזרת למטוס, הנתונים נאספים וניתן לקבוע לכל נקודה שבה פגעה הקרן את מיקומה במרחב באמצעות X,Y,Z לאחר מכן מפוענחים הנתונים באמצעות מחשב שיוצר באמצעות הנקודות שפגעו בקרקע (לאחר ניקיון כל ההחזרים שלא הגיעו מהקרקע) תמונה של השטח המתורגמת לקווי גובה. התוצאה "מדהימה" קווי גובה ברמת דיוק פנומנלית עם הפרשי גבהים של חצי מ' גם ביער וגם בשטחים פתוחים, אלגוריתמים נוספים יודעים לקבוע גם היכן יש מצוקים, סלעים גדולים, צפיפות הצמחיה ונתונים וקטוריים הקיימים בשטח - כמובן הכל תלוי ברזולוצית ההפצצה - מה גודל השטח שדוגמת כל קרן. 
יער קדימה - זה כאן אבל כמו בשבדיה
לאחרונה רכשנו נתונים להתרשמות ראשונית וצבירת נסיון, הנתונים נרכשו מחברת "אופק" ברזולוציה של 2 מ"ר - כל נקודה מייצגת שטח של 2 מ"ר (עפ"י האיגוד השבדי שחקר את העניין לעומק מומלץ 1 מ"ר  אבל זה מה שיש כאן כרגע) כך שנתונים קטנים כמו תלוליות ואו שקעים/בורות יכולים ללכת לאיבוד אלא אם במקרה הקרן פגעה בהם וגם אז  הם יופיעו אם התוכנה לא ניקתה אותם כשחשבה שזה "הפרעה". הנתונים שנרכשו הם של יער קדימה - יער קטן יחסית שניטע בזמנו על מנת לעצור את החולות הנודדים בשרון והוא מאופיין בתבליט עדין המסתתר תחת עלוות האקליפטוסים והאורנים. העלנו קווי גובה בהפרש של 1 מ' על גבי תצלום אוויר מיושר ויצאנו לשטח.
התוצאה עיצבנה אפילו את הרגועים שבינינו - קווי גובה שפעם היינו נדרשים לשעות רבות של עבודה על מנת לתת להם ביטוי עלוב במפה, הופיעו כבמטה קסם באופן מושלם וזרקו אותנו לשטח שבדי לא מוכר שבו כל קפל קרקע קיבל ביטוי וקויי הגובה זרמו בין העצים כמו התשיעית של בטהובן בקרנגי הול. קווי הגובה שקיבלנו ידעו לתת את המידע שאנו הנווטים צמאים לו כל כך - צורה ומיקום. הם הופיעו בכל מקום וכל מה שנשאר לנו לעשות זה בצער רב להיפטר מחלקם וגם קצת לשייף את הקצוות על מנת שאת המפה ניתן יהיה לקרוא בזמן ריצה.
המשך יבוא... הכותרת שלו תהיה "יער קדימה, קנ"מ 1:4000, קווי גובה 1מ'" ותוכלו לבחון אותה ממש בקרוב.