ה O-apps שלי

Cover art
מאת: זיו נוימן
בקיץ של 2011 דודי אלוני חנך את אפליקציית הניווט הראשונה בעולם ( או לפחות אחת האפליקציות הראשונות), זה קרה בתחרות ניווט מקומית במערות שמריהו. האפליקציה שדודי פיתח אז ועבדה עם מערכת הפעלה של אנדרואיד היתה פשוטה וזריזה כמו שאפליקציות צריכות להיות : שעון הזנקות ( O-clock ). מאז ועד ימים אלו הצטרפו עוד עשרות אפליקציות ניווט לחנויות הווירטואליות, חלקן סתמיות, חלקן לא מובנות וחלקן יכולות לשמש לנו כלי נח ויעיל למגוון משימות המנצלות את יכולת המחשוב האדירה שצפונה בכל מכשיר סלולרי. 





מיפוי
תהליך המיפוי תחילתו באיסוף חומר בסיס (תצלום אוויר, קווי גובה, תכניות הנדסיות...), המשכו בעבודת המיפוי בעזרת מצפן ומד טווח לייזר (או מדידת צעדים), שרטוט באמצעות עפרונות צבעוניים (והרבה מחק) ע"ג שקף המכסה את חומר הבסיס ולסיום עבודת מחשב ליצירת קובץ המפה הסופי.
כבר היום ניתן להחליף את כל הכלים הנ"ל באמצעות אפליקציות שהופכות את עבודת הממפה למדויקת יותר, מהירה יותר ויעילה יותר.
open orienteering נותן את כל הכלים להכנת מפה ללא צורך בכלים פיסיים אחרים למעט הסלולר שלכם ונמצא בתהליכי פיתוח מתקדמים. באמצעות GPS, מצפן מובנה ולוח הסלולר ניתן למפות ולשרטט במחשב בעת ובעונה אחת.
אני באופן אישי כרגע מעדיף שילוב של השיטה הישנה (לוח שרטוט ועפרונות) עם יתרונות הטלפון ושילוב שתי תוכנות שמצאתי כמתאימות לי מאוד:
custom maps שמשמשת לי להתאמת תמונת מפת הניווט (או כל תמונה) למיקומה הגיאוגרפי (georeference) וכך אני יכול לדעת את מיקומי האמיתי בזמן עבודת המיפוי בדיוק של 4-8 מ' גם ביער צפוף.
התוכנה גם משמשת לי כמצפן למדידה מדוייקת של הכיוון בו נמצא פריט נוף מהמקום בו אני נמצא.
smart distance למדידת מרחק של עצמים מהמקום בו אני נמצא, מדידת המרחק נעשית באמצעות טריגונומטריה פשוטה (צלע צלע זווית) והבעיה היחידה היא שיש צורך להעריך את גובה האובייקט.

ארגון תחרויות
קיימות מספר אפליקציות לניהול וארגון אירועים קטנים כמו גם אימונים ופעילות על בסיס תחנות קבועות שמנצלות את המכשיר שברשותנו כמקור אנרגיה ובעל יכולת טכנית/מחשב גבוהה. צדו את עיניי כרגע שתי אפל' מעניינות שאת אחת מהן אני כבר מיישם ואת השנייה כנראה אזדקק לעזרתו של איש טכני.
Si Droid עושה את כל העבודה של ארגון תחרות באמצעות SIבצורה מעוררת התפעלות, אין התקנות, אין הכנות ואין צורך בשום עזרים למעט חיבור תחנת הפריקה של SI לטלפון והכל עובד חלק גם בעברית. ניתן בלחיצת כפתור לייצא את קובץ התוצאות וזמני הביניים בכל פורמט.
Dib היא אפל' שנותנת מענה זול לשימוש בתחנות ניווט אלקטרוניות. באמצעות תגי RFID שעלותם כשקל אחד. התגים, לאחר שמתוכנתים בקוד הנכון מפוזרים בשטח ואת הכרטיס האלקטרוני מחליף הטלפון הנייד (בתנאי שהוא בעל יכולת NFC ). זהו, עכשיו כל מה שנותר לעשות הוא לארגן אימון או לפזר תחנות קבועות ללא חשש לפגיעה עמוקה בכיס באם תחנה אחת תעלם. פתרון מצויין לישראל, לבתי ספר, לפארקים ולאימונים עצמאיים כפי שנעשה הקיץ הזה באמצעות סרטי סימון.

ניתוח הניווט
במקום לרוץ עם GPS, אפשר לרוץ עם הסלולר (ייתן למעוניינים גם תחושת ביטחון), להקליט את המסלול שלנו ולנתח את הביצועים באמצעות תוכנה חיצונית כגון Quiqroute שעובדת רק על מחשב חיצוני.
my tracks היא המועדפת עליי להקלטת המסלול וייצוא לאחר מכן כקובץ gpx לניתוח חיצוני, אפל' מבית גוגל מסתנכרנת טוב יותר ונוחה מאוד לתיעוד לאורך זמן של כל נתוני הריצה ישירות לטבלה בענן של גוגל.
אבל אם אתם לא מסוגלים לדחות סיפוקים או לא מתביישים להראות לחברים/מאמן מה בדיוק עשיתם בסיום הניווט ללא תירוצים וסיפורים: o'Route Orienteering עושה את כל העבודה על גבי הסלולר ואין צורך להגיע הביתה על מנת לראות את השטויות שעשיתם במהלך הניווט.

כל הזמן מתווספות עוד ועוד אפל' חדשות ומדהימות שעושות את העסק קל יותר, מהיר יותר, זול יותר, מדויק יותר ולנו נשאר רק להמשיך להגיע לניווטים ולהפיק הנאה רבה יותר.
העתיד הקרוב צופן לנו הפתעות טכנולוגיות: מזעור, עצמה, דיוק, שידור, אנרגיה... כך שבבוא היום (וזה יהיה מהר מאוד) הניווט יהיה הרבה יותר נגיש, הוגן ומרגש.