המסע אל מרתון הרים 2013 (פרק 2)


מאת: נועם רביד

לפני שאתחיל בתיאור העבודה על הרוגיין, מבזק חדשות קצר.
כולם לפתוח יומנים! רוגיין 2013 יתקיים ב-23 במרץ. זה יוצא כחודש אחרי אליפות ישראל בניווט, ויומיים לפני ליל הסדר תשע"ג. כך הוחלט בישיבת ההנהלה האחרונה, וכעת יש לי (ולכם) ספירה רשמית לאחור: עוד פחות מ-11 חודשים. בסיכום הישיבה הנ"ל כתוב שכנראה יהיה מקצה 12 שעות, ואני מבטיח שיהיה. ההתלבטות שלי בנושא זה היא האם נכון להציע מקצה ארוך עוד יותר. השטח מספיק גדול כדי לאפשר זאת, אבל אני לא משוכנע שיש ביקוש לכך מצד הנווטים, אז בינתיים זו אפשרות תיאורטית בלבד.
בנוסף, נקבע כי בתחילת נובמבר 2012 יתקיים מיני-רוגיין, תחרות בפורמט דומה אך עם מקצים קצרים (במונחים של רוגיין), שתשמש כהכנה/פרומו לאירוע המרכזי בחודש מרץ, וכן כפיילוט למשיכת אוכלוסיות חיצוניות כגון רצי אולטרה, חיילים ודתיים (התחרות תהיה ביום שישי). כמובן שהמיני-רוגיין יהיה על מפה שונה מזו של הרוגיין הגדול.

וכעת נחזור כשנה לאחור, לנקודה בה הסתיימה הכתבה הקודמת. כזכור, התנדבתי לארגן את רוגיין 2013 באזור דרום שפלת יהודה, וההצעה התקבלה עקרונית. ביקשתי מזיו שיארגן עבורי "חומר בסיס", כלומר תצלום לווין איכותי עם קווי גובה, שממנו אפשר להתחיל להכין את המפה. מעבר לכך לא עשיתי דבר בנוגע לרוגיין עד חודש דצמבר, אבל זה לא אומר שישבתי בחוסר מעש.
הפרויקט העיקרי עליו עבדתי באותה תקופה היה מיפוי אזור כפר ורדים, לקראת ניווט אופניים שתוכנן לנובמבר. היתה זו עבורי התנסות ראשונה במיפוי שטח בהיקף נרחב, ובמהלכה הפקתי תובנות רבות ונסיון בתהליכי עבודה אותם החלטתי לאמץ גם לטובת הרוגיין:

א. הפורמט – מפת ניווט אופניים (מצורפת דוגמה ממפת כפר ורדים). היא אינה מפורטת כמו מפת ניווט רגלי, ולכן קריאה וברורה יותר בקנ"מ הגדול בו מודפסות מפות רוגיין. מכיוון שברוגיין הניווט הוא גס במהותו – הסתמכות בעיקר על שבילים, תבליט ותכסית "גדולה" – הפישוט אינו פוגם בניווט, ואף מסייע לו. בנוסף, מפת ניווט אופניים מכילה מידע על עבירות השבילים, החיוני מאוד לרוכבים וחסר במפות הרוגיין הקיימות. שיקול נוסף בעד פורמט האופניים: האיגוד ירוויח 4 מפות ניווט אופניים גדולות "על הדרך", באותו המאמץ.

ב. מיומנות שרטוט – מפות ניווט משרטטים בעזרת תוכנת OCAD. זו תוכנה שהכרתי היטב, בעיקר מהצד של תכנון מסלולים ופחות מהצד של מיפוי נטו. הסטאז' שעברתי על מפת כפר ורדים לימד אותי איך למפות נכון עם OCAD. רוצים לדעת את כל התורה על רגל אחת? לימדו לשרטט עקומות, וכל השאר זה פרשנות. להלן הסבר טכני קצר בנושא זה.

פרטי ניווט נחלקים ל-3 קבוצות: פרטים נקודתיים, פרטים אורכיים ופרטים משטחיים. במפת רוגיין הפרטים האורכיים, הכוללים את קווי הגובה והשבילים, הם החשובים ביותר. כדי לשרטט נכון פרטים אלה יש להתמש במוד שרטוט עקומות (curve), המאפשר ליצור עקומות בגמישות רבה. כל שצריך הוא לקבוע מספר נקודות פיתול לאורך הקו (מסומנות בחיצים), ולהזיז את "מנופי הכיפוף" (עיגולים קטנים) כדי ליצור איזו עקומה שרוצים.








כשמזיזים את מנופי הכיפוף מבלי לשנות את מיקום נקודות הפיתול מקבלים עקומה שונה:

שימו לב שבעזרת מספר קטן מאוד של נקודות ניתן ליצור הרבה עקומות מורכבות. הדרך הלא מתוחכמת ליצור עקומות כאלה היא בעזרת אוסף של ישרים, כמו בדוגמה הבאה:

הדרך הזו פשוטה יותר, ללא ספק, ובמבט ראשון התוצאה נראית זהה, אבל שימו לב שיש הרבה יותר נקודות (לוקח יותר מקום בזיכרון), ובנוסף השביל לא חלק לגמרי, אלא מעט זוויתי.
בקיצור, הדרך המקצועית והאלגנטית לשרטט מפות היא בעזרת עקומות, והחוכמה היא לדעת כיצד ליצור אותן. מיקום נכון של נקודות הפיתול לאורך הקו מאפשר בנייה פשוטה של העקומה, ואת זה לומדים מניסוי וטעיה, והרבה תרגול. מפת כפר ורדים היוותה עבורי תרגול מצויין, והיום אני שולט ברזי השרטוט.

ג. שיטת עבודה – את מפת כפר ורדים התחלתי למפות בשיטה פרימיטיבית בעליל, אבל השתכללתי והתייעלתי עם הזמן. בהתחלה הייתי רץ או רוכב באזור מסויים במטרה לאתר את כל השבילים שבו, ואז חוזר הביתה ומשרטט את אותם שבילים מתוך הזיכרון ובעזרת התצ"א. תאמינו או לא, זה עבד לא רע. בהמשך, לאחר שקניתי שעון GPS, העסק נהיה יותר מדוייק, והמסלול שנשמר בשעון שימש כבסיס לעדכון המפה. אותה שיטה (עם ה-GPS...) תשמש אותי גם למיפוי הרוגיין. נוסף על כך יש את התובנות והטיפים של פבל מהרוגיין שלו, ועוד דברים שלמדתי בעצמי תוך כדי עבודה.
מפת הבסיס הראשונית של השטח

















וכך נראה קטע קטן בהגדלה