להזריח את המפה

מאת:זיו נוימן
דלת המשרד נפתחה קמעה וראש עם תלתלי שיבה הציץ פנימה, "אני מחפש את הצפון" הוא אמר לי "אולי מצאתם אותו?", "עוד אחד מהקיבוצניקים התמהוניים" חשבת לעצמי, אבל משהו בו בכל זאת היה מסקרן ופיתחתי עימו שיחה קלה שעד מהרה הובילה להבנה שמדובר באיש אשכולות, אולי מוזר, לוחמני במקצת, אבל מאידך, אחד כזה שניתן ללמוד ממנו כמה דברים שלא חשבתי עליהם בעבר: מושגים בעברית הקשורים לספורט שלנו.

נתחיל בעבר: אבותינו הקדומים היו מציירים את המפות כשהן פונות בכלל למזרח וזה גם מקור השם אורינטציה - התמצאות במרחב (אוריינט=מזרח) וממנו גם נגזר ספורט הניווט ORIENTEERING. טוב אולי לא ציירו מפות ואולי כן אבל המזרח נבחר להיות הכיוון העיקרי היות וזה הכיוון שממנו עולה השמש, זהו מקור החיים ותחילת היום. (בלטינית Oriri = לעלות, השמש עולה)
מזרח
הכיוון העיקרי בעבר, כפי שציינו לכיוון מזרח- "קדימה" ולא הצפון כפי שקיים בימינו, מה שהוביל גם לשמות שאר רוחות השמיים ביחס למזרח. בתורה מצויין המזרח כ"קדמה" על שם העם הקדמוני שישב בצד המזרחי של הארץ
וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנֹת וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ בְּעוֹדֶנּוּ חַי קֵדְמָה אֶל אֶרֶץ קֶדֶם.
-- בראשית כה, ו
עוד מושגים כנראה נשאבו מהכיוון קדימה כמו:
"ימי קדם" ימי העבר שניתן לראותם ולדעת עליהם היות ומצויים מולנו, לעומת "אחרית הימים" ימי העתיד המצויים מאחורינו ולא ניתן לראותם.
וגם בארמית: "מקדמת דנן" =מימים עברו
אפילו בהמנון הלאומי שלנו "ולפאתי מזרח קדימה, עין לציון צופיה".

שאר שמות כיווני הרוחות נשאבו גם הם ממיקומם היחסי למזרח ולכיוון בו יש להסתכל על המפה.
מערב=אחור  ישעיה ט' י"א " אֲרָם מִקֶּדֶם וּפְלִשְׁתִּים מֵ אַחוֹר..."
צפון=שמאל (ובערבי שמאליה)  בראשית י"ד ט"ו : " וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִ שְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק .
דרום=ימין  שמו"א כ"ג י"ט "וַיַּעֲלוּ זִפִים אֶל שָׁאוּל הַגִּבְעָתָה לֵאמֹר הֲלוֹא דָוִד מִסְתַּתֵּר עִמָּנוּ בַמְּצָדוֹת בַּחֹרְשָׁה בְּגִבְעַת הַחֲכִילָה אֲשֶׁר מִימִין הַיְשִׁימוֹן "

בימינו הכיוונים של שושנת הרוחות מכונים בהתאם למיקומה של השמש בשמיים ורצוי גם לכוון את ראש המפה לצפון על מנת שנוכל לנווט ללא טעויות.