המסע אל מרתון הרים 2013 (פרק 3)


מאת: נועם רביד

הכתבה הקודמת הסתיימה עם מפת הבסיס בידי. רק כדי לסגור חורים בעלילה אסביר שמפה זו, המורכבת מתצ"א+קווי גובה, התקבלה מאיגוד הניווט, והיא נקודת המוצא לעבודת המיפוי.
כך נראה קטע קטן ממנה בהגדלה:

מפת הבסיס היא קובץ גרפי פשוט ו"טיפש" (JPG). מה שצריך לעשות זה להפוך את קווי הגובה שבה לאובייקטים של תוכנת OCAD, שהיא התוכנה שמשמשת להכנת מפות הניווט, על ידי שרטוט קווי גובה בדיוק היכן שעוברים הקווים האלה במפת הבסיס. זוהי עבודה שחורה ומשעממת, אבל כל עוד לא הומצא יישום שעושה זאת באופן אוטומטי, אין ברירה אלא לעשות זאת ידנית.
השיטה היא "לתפור" את קו הגובה בעזרת נקודות פיתול (הסבר מפורט בכתבה הקודמת), ולאחר מכן להזיז את ה"מנופים" עד שהקו המשורטט מתאים לקו במפת הבסיס. זה דורש קצת מיומנות ונסיון, אבל אחרי קו הגובה החמישי זה כבר בא בטבעיות...
כפי שניתן להתרשם מהדוגמית למעלה, יש בשטח הרבה קווי גובה. אבל מכיוון שקווי הגובה במפת הבסיס הם בהפרש אנכי 5 מ', ואילו במפת הרוגיין ההפרש הנדרש הוא 10 מ', היה עלי להעתיק רק כל קו גובה שני. חצי נחמה.
עבודת השרטוט נעשתה בקצב איטי – שעה פה, שעה שם, בשעות הערב המאוחרות, כסוג של תרפיה אחרי שהילדים הלכו לישון. בסופי שבוע, בעיקר כאלה בלי ניווט, ההספק שלי היה גדול יותר. כך למשל, כאשר בוטלה בינואר התחרות הארצית בשריגים הצלחתי להתקדם משמעותית עם השרטוט.
בסופו של דבר, השלמת הטופוגרפיה ארכה כמעט חודש, שזה פחות ממה שחשבתי (וחששתי) בהתחלה. להלן קטע מהתוצר הסופי (באותו האזור שמופיע למעלה):

כמה נתונים מעניינים הנוגעים לטופוגרפיה של מפת רוגיין 2013:
- אורכו של קו הגובה הארוך ביותר הוא 71,707 מ'. זו אינה טעות. 71 קילומטר ו-707 מ'! מי אמר שהליכה על קו גובה היא דבר פשוט?
- ישנם 7 קווי גובה שאורכם גדול ממרתון (42.2 ק"מ).
- הנקודה הגבוהה במפה: תל גודד, 398 מ' מעל פני הים.
- הנקודה הנמוכה במפה: מפגש נחל ברקאי עם כביש 6, כ-78 מ' מעל פני הים.
תוך כדי שרטוט קווי הגובה הייתי צריך להחליט סופית על גבולות המפה. למעשה, ב-3 כיוונים זה היה טריוויאלי: במערב - כביש 6, במזרח - כביש 38, ובצפון - כביש 383. נותר רק להחליט על הגבול הדרומי. במקור חשבתי להדרים עד לכביש 35, ולכלול גם את יער המלאכים במפה, אבל מהר מאוד הבנתי שזה מוגזם לגמרי. קבעתי את הקצה הדרומי של המפה בצומת גוברין, ומשם עובר הגבול בכביש לבית ניר, ממשיך צפון מערבה בדרכי עפר ראשיות, יורד חזרה דרום-מערבה ולבסוף עוקב אחד תוואי נחל דכרין עד למפגש עם כביש 6.
היקף המפה – כ-50 ק"מ.
השטח התחום בגבולות המפה – כ-116 קמ"ר.