המסע אל מרתון הרים 2013 (פרק 4)


מאת: נועם רביד

לאחר העתקת הטופוגרפיה לפורמט OCAD, נדרשתי "להלביש" על מפה שלדית זו תצלום לוויין איכותי, אשר יהווה, יחד עם קווי הגובה, חומר הבסיס לעבודת המיפוי והשרטוט. היכן מוצאים תצלומי לוויין איכותיים? יש מספר מקורות טובים באינטרנט, ולכל אחד יתרונות וחסרונות. תמונת הלוויין צריכה להיות עדכנית ככל האפשר, ברזולוציה טובה, עדיף שתצולם בקיץ (קונטרסט טוב יותר, וגם משקפת את המצב בעונה שבה מתבצע המיפוי), ורצוי שלא יהיו בה עיוותים רבים.
אבל לפני כן, לא יכולתי להתאפק והתחלתי לשרטט את החלקים הקלים – השטחים הממופים של חרובית, תל עזקה/שריגים ומשואה. את שתי המפות הראשונות קיבלתי מזיו מיידית, ואת המפה השלישית קיבלתי אחרי אליפות ישראל (כדי שלא אהיה פסול מתחרות שם). השיטה היא להשתמש במפות המוכנות כמו תמונה מתחת לנייר שקוף, ולהעתיק מתוכן את השבילים. הנה התוצאה באזור שריגים, למשל:

השבילים משורטטים בדיוק בתוואי מפת הניווט הרגלי, וסימולי הרוחב והעבירות מבוססים, בשלב זה, על הזיכרון שלי מהתחרות הארצית האחרונה. בעתיד יתכן שיעודכנו. את שרטוט פרטי הנוף הנקודתיים והמשטחים אני משאיר לשלב מאוחר הרבה יותר, בעוד מספר חודשים.

בדיעבד, היה נכון לחכות עם שלב העתקת המפות עד לאחרי השלב הבא, שיפורט מיד, אבל כאמור, לא יכולתי להתאפק.
נחזור להכנת מפת הבסיס. הורדתי קטעי תמונות לוין של השטח המיועד למיפוי, הדבקתי אותם לתמונה גדולה יותר, ואת התמונה הזו התאמתי למפת ה-OCAD: מסמנים מספר זוגות של נקודות על המפה ועל תמונת הלוויין, ואז בלחיצת כפתור מתבצעת ההתאמה, והתמונה נמתחת/מכווצת/מסובבת בדיוק למקום הנכון. חזרתי על התהליך הזה עם 12 תמונות "גדולות". זה מעט מלחיץ, כי נדרש דיוק רב, וטעות כאן משפיעה על התוצר הסופי. לפעמים ההתאמה לא היתה מספיק טובה, ונאלצתי לחזור עליה מספר פעמים עד שהייתי מרוצה. כך "ריצפתי" את כל שטח המפה בתמונות לוויין איכותיות ומתואמות. סוף סוף היתה לי מפת בסיס מוכנה לעבודה.
הנה כל תמונות הלוויין לאחר התאמתן למפה (ללא קווי הגובה):


הקטע המוגדל שלהלן הוא אותו הקטע המוגדל מהכתבות הקודמות, וניתן לראות את ההבדל ברזולוציה וברמט הפירוט בהשוואה לחומר הבסיס המקורי.
סיכום ביניים: לאחר כ-3 חודשים של עבודה לא מאומצת במיוחד, בערך באמצע חודש מרץ, השלמתי את כל מה שניתן לעשות מהמחשב בבית מבלי לצאת לשטח. שרטטתי קווי גובה, הרכבתי מפת בסיס איכותית מבוססת תצלומי לוויין, העתקתי את השבילים ממפות הניווט הקיימות. מעתה ואילך יתחיל החלק המעשי, הכיפי, האמיתי – מיפוי בשטח! על כך בכתבה הבאה.