הצ'ופצ'יק של הקומקום

מאת: זיו נוימן
בהמשך לכתבה בנושא ה LIDAR ובכלל מיפוי קווי גובה.
הלוגיקה העומדת מאחורי פענוח ענן הנקודות שכל אחת מהן מיוצגת באמצעות X,Y,Z והפיכתן לקווי גובה הוא לעיתים מבלבל, לעיתים מוזר ולעיתים לא מובן כלל. נקודת ההסתכלות במהלך עבודת המיפוי של בן אנוש (למרות שיש כאלה שאומרים לי שאני לא בנאדם) היא לא תמיד נקודת ההסתכלות של המחשב וכל זאת למרות שאני בטוח, כי המחשב לעולם איננו טועה, הרי כנווט וכממפה קשה לי לקבל את הלוגיקה של המעברים בין תחום העליה ותחום הירידה, מעברים שלא תמיד מסתדרים בראש, גם אם אני עושה את העבודה בהליכה. אז על אחת כמה וכמה כשנגיע לשלב הריצה!
"הלו, זה רדיו ? לצ'ופצ'יק של הקומקום !!!"
אנסה להסביר באמצעות דוגמאות מיער קדימה , שם הולכת ומסתיימת עבודת המיפוי שהפכה להנאה צרופה, הרפתקה בחקירת קווי הגובה ותחושה של יער שבדי (אם מנטרלים את הקוצים בגרביים, מורידים את החום המעיק והופכים בדמיון את השחורדיניות המקומיות לנווטות בלונדיניות).

דוגמה מספר אחת: האם זו כיפה, כיפה בתוך שקע, כיפה בתוך קו גובה שנמצא בתוך שקע?
התשובה:







שאלה נוספת: האם הספסלים(איקסים) נמצאים באותו מישור?
כנראה שכן, היות וקו הגובה החוצץ ביניהם הוא מעין קו אמצע שמצפון מזרח לו מתחילה עליה ומדרום מערב לו גם מתחילה עליה והוא עצמו סוגר על מעין שקע.
אבל מצד שני, הסימון של הצ'ופצ'יק אולי מטעה, היות ונקודת הייחוס של אותו קו האמצע יכולה להיות מיוחסת לאחד מהקווים משני צדדיו ואז התמונה משתנה. ???



דוגמא נוספת: נראה כי לפנינו 2 שלוחות הפונות זו אל זו, אבל למעשה הימנית(עם צמחיית הקרקע) הוא ערוץ והשמאלית שלוחה.אבל, בגלל הערוץ הצר לא נתאפשר לי להכניס צ'ופצ'יק ולכן קשה להבדיל במבט ראשון כי מדובר בשני פריטי נוף שונים (אפילו הפכים).


ניסיתי להכניס קו צורה להדגשת השלוחה (משמאל) אבל לא בטוח שאכן זה עשה את העבודה. בכל מקרה שוב אנחנו נתקלים בהיפוך מגמה של קווי הגובה והקושי של הממפה לתת ביטוי ברור מספיק לכוונת השטח.

הפתרון הטוב ביותר מבחינת הנווטים הוא לבדוק גם את קווי הגובה הסמוכים ולראות כי: מימין מגמת הירידה נמשכת (יש צ'ופצ'יק), משמאל הקו סוגר על עצמו לכדי כיפה.
המפה כבר כמעט מוכנה ואת ההתנסות בריצת יער לא משופע אבל שופע בקווי גובה (לא חכמה, כל קו מייצג הפרש של מטר אחד) תוכלו לעשות כבר בחודש ספטמבר הקרוב.
...
ובהטיה: זרבוביתי, זרבוביתך, זרבוביתנו.