אקספרס של ניווט

מאת: זיו נוימן
אבו עבד אללה מחמד אבן בטוטה המכונה אבן בטוטה היה ה"בנימין מטודלה" של העולם המוסלמי אי שם לפני כ 700 שנים, הוא ערך מסעות חוצי יבשות והרבה לתאר בכתביו את שפגש. אחד המקומות שהרשימו אותו מכל הייתה טורקיה, אימפריה בהתהוות ששלטה על חבל ארץ אדיר עם תופעות טבע יוצאות דופן ותרבות שאין דומה לה. האימפריה האדירה הזו שהתפרקה מנכסיה לאחר מלחמת העולם הראשונה עדיין חולשת על שטח הגדול פי 40 משטחה של מדינת ישראל ואם נשווה אותה גם למדינות ניווט כמו שבדיה ונורבגיה הרי גודלה כשתי מדינות אלו יחדיו.


מה הפלא שמאז הקמתו של איגוד הניווט הטורקי לפני 7 שנים הוא צמח במהירות וכיום מונה 112 מועדוני ניווט עם 4500 ספורטאים פעילים. פעילות מוגברת ושיתוף פעולה מקצועי של שכנים מהאזור הבלקני הידוע כבעל תרבות ניווטית ארוכת שנים, בתוספת ממפים מזרח אירופאים בעלי שיעור קומה, אשר התחילו לעבוד באופן קבוע ברפובליקה העותומנית הסמוכה וכמובן בעזרת הגלובליזציה וגוגל, יכלו לגבור על כל קושי בירוקרטי בהשגת תצלומי אוויר וחומר בסיסי למיפוי.
קרבתה לאירופה מצד אחד ועלויות מחיה של אסיה הקטנה מאידך מתחילות לתת את אותותיה ואת נהירתם של מאות סקנדינבים לתחרויות ומחנות אימון המשלבות חוויה תרבותית וקולינרית שונה מהמוכר להם בארצותיהם הקפואות בחודשי החורף. הטורקים זיהו את הפוטנציאל התיירותי המצוי בתיירות הספורט וכפטריות לאחר הגשם צצו חברות פרטיות שיארגנו לכם אם תרצו, גם ניווט בחמאם טורקי בין בתולות טובות מראה שיצליפו בישבנכם באמצעות ענפי ערבה רטובים בכל פעם שתנקבו תחנת ניווט.



בעוד שבאליפות ישראל השתתפו כ 400 מתחרים ומתוכם רק 20 מתחרים זרים (חלקם הגדול באו בגלל חברות) הרי שבאותו זמן התקיימה חגיגה של 4 ימי ניווט באזור אנטליה בהשתתפות למעלה מ 1000 מתחרים מרביתם סקנדינבים בעלי אמצעים שבילו שבוע שלם באימונים, טיולים, אוכל ותחרויות. אם נניח שכל אחד מהם השאיר רק כ 300 יורו בטורקיה הרי שתחרות הניווט הזו הכניסה לקופת האוצר של הפחה הטורקי סכום לא מבוטל של כ 200,000 יורו שהם כמיליון שקלים. נווטים סקנדינביים אלו כבר יוצרים באז אדיר סביב הניווט הטורקי והמדינה הטורקית כך שעוד ועוד נווטים זרים יגיעו לטורקיה בשנים הקרובות ובצדק: עלויות מחיה נמוכות, אטרקציה תרבותית, מזג אוויר מזמין בתקופת החורף ושטחי ניווט מעולים ושונים מהשטחים המוכרים להם.

אז...
מה אנחנו צריכים לעשות על מנת שגם אנחנו נוכל לתת פייט בתקופת החורף ולנסות למשוך לכאן נווטים זרים נוספים ?
1. להתרחק בלוח התחרויות שלנו מהתחרויות המקבילות : בפורטוגל ועכשיו גם באנטליה.
2. לייצר מפות טובות יותר ותחרות בשטחים אטרקטיביים.
3. לעסוק בשיווק נכון יותר ולהדגיש את נקודות החזקה שלנו : ? ? ?
4. לעבוד בשיתוף פעולה עם הטורקים : תחרות חוצת יבשות, יחסי ידידות בתחום הספורטיבי, כניסה לארגון ניווט מדינות הים התיכון (כבר התחלנו בתהליך).
5. לטפח את הנווטים הזרים שכבר ביקרו כאן כשגרירים שלנו: לעודד אותם לכתוב מאמרים חיוביים, לשמור על קשר חברי...
6. למכור חבילות מלאות - אימונים, נסיעות, אוכל, לינה ותחרות ( כולנו אוהבים שמארגנים לנו )
7. לרתום את משרד התיירות לענייננו במקום את משרד הספורט ( כמו שאומר הגשש : שר חינוך יש לנו ? יש ! חינוך יש לנו ? אין ! אז אם יהיה שר מלחמה לא תהיה מלחמה, אמן !!! )
8. להמשיך לחלום ולעשות ניווט.