על המפה - מכון וינגייט

אורד צ'רלס וינגייט
מאת: מיכה נצר
לפני כל ניווט (בשאיפה) ישתף מיכה נצר (צעיר הנווטים) את כולנו בידע הרב שלו על ארץ ישראל, כולל סיפורים אמיתיים שחווה לפני הקמת המדינה ואחרי הקמתה. כמו שאומרים באקצנט ייקי " קצת קולטורה לא תזיק..."
אורד צ'רלס וינגייט נולד שנת 1903 למשפחה סקוטית נוצרית אדוקה. הוא התחנך לאור התנך ומכאן הגיע לאהבת הציונות.וינגייט סיים את המכללה הצבאית הבריטית והיה בתפקידים שונים בהודו ובאפריקה, שם התמחה במלחמת גרילה. בפרוץ המרד הערבי בארץ ישראל בשנת תרצ"ו – 1936 כנגד הבריטים והיהודים בארץ ישראל נשלח וינגייט לעזור בדיכויו. בשנת תרצ"ח - 1938 יזם את הקמתן של פלוגות הלילה המיוחדות, יחידות מובחרות שהורכבו מלוחמי "ההגנה" והצבא הבריטי. וינגייט אימן אותן ופיקד עליהן, והן ערכו מארבים, פשיטות על בסיסי רוצחים ערבים ועל פעולות תגמול בכפרים. בגלל אהדתו הפומבית לציונות וליישוב היהודי כונה וינגייט על ידי בני היישוב בשם "הידיד". תמיכתו במפעל הציוני לא נשאה חן בעיני גורמים בשלטון הבריטי ובשנת 1940 הוא הוחזר לבריטניה.
במלחמת העולם השניה השתתף במלחמה נגד האיטלקים בחבש (אביסיניה, אתיופיה, אריתראה), שם הקים יחידת גרילה בשם "כוח גדעון" (מאהבתו לתנך) ובה היו גם מתנדבים ישראלים. בהמשך המלחמה נשלח לבורמה לנהל קרבות בלימה נגד הפלישה היפנית. בשנת 1944 נפל מטוס צבאי שבו טס והוא נהרג עם יתר הנוסעים. גופתו לא נמצאה.
בשנת תש"ה - 1945 הוקם הישוב רמות נפתלי על ידי גרעין "וינגייט", קבוצת חיילים משוחרים מהצבא הבריטי. במלחמת הקוממיות הותקף הישוב על ידי צבא לבנון. מטוס קל, שהצניח אספקה במהלך הקרב, הטיל לישוב את ספר התנך של וינגייט לעידוד המגינים.
לאחר הקמת מדינת ישראל, בשנת תשי"ג - 1953, נקרא על שם וינגייט המוסד החינוכי לרגלי הר הכרמל "ימין אורד".
מכון וינגייט, המרכז הלאומי לחינוך גופני ולספורט, נפתח בשנת תשי"ז - 1957. המכון משרת את צרכי הכשרת מאמנים ומדריכים ומקדם ספורטאים מחוננים. רפואת ספורט, מחקר ושיקום חברתי הם חלק בלתי נפרד מפעולותיו. בשנת תשמ"ט - 1989 ניתן למכון פרס ישראל.