מסאז' או אונס

מאת: אהוד דפני
ברוח התקופה ובעקבות החוויות מהכנת מפת הרוגיין שפבל משתף אותנו בהן , נזכרתי בחוויה דומה, אמנם בהיקף וקנה מידה יותר קטנים.לפני כשנה וחצי נדרשתי לעדכן את מפת פארק נחל חדרה – חפציבה כהכנה לאליפות המרחק הקצר שקיימנו על המפה. כזכור, המפה מורכבת משני חלקים: הצד המערבי הכולל את השטח מערבית לכביש 2 מופה ע"י סרגי יאקימוב והצד המזרחי, בין כביש 2 וכביש 4 מופה ע"י זיו נוימן. הצד המזרחי כולל בתוכו את חוות חפציבה שמתוחזקת ומתופעלת כאתר שימור ומרכז הדרכה של חברת החשמל. המפה בגרסאת 2003 נראית כך, כאשר החווה מסומנת בקו סגול: שני החלקים של המפה שונים בסגנון המיפוי ואולי גם בחומר הבסיס ששימש את הממפים אבל התפירה למפה אחת פשוטה למדי כי כביש 2 מפריד בין החלקים והקשר היחידי בשטח בין המפות הוא במעבר יחיד מתחת לכביש בצמוד לגדה הדרומית של הנחל.
העדכון בחלק המערבי היה פשוט – פה ושם דרכים שהשתנו, קצת שינויים בולטים בצמחיה ועדכון הטיילת על גדת הנחל וסביבותיה. לעומת זאת, בחלק המזרחי הסיפור היה שונה לגמרי. מאז המפוי ב 2003 , נעשו עבודות פיתוח נרחבות בחוות חפציבה והמצב בשטח החווה לא היה דומה בכלל למפה. אנחנו התבססנו על החווה כשטח כינוס וכחלק מהמסלולים ולא יכולנו להתעלם מהשינויים. לפיכך נדרשתי לעשות שינויים נרחבים במפה.
אלא מאי, צדיקים זוכים שנעשית מלאכתם בידי אחרים. מתברר שזמן קצר לפני כן זיו הכין מפת פארקים מעודכנת לעילא ולעילא של החווה בנפרד מסביבותיה ובכך חסך לי את הצורך למפות מחדש. מפת החווה המעודכנת נראית כך:
אם כך, כל מה שאני צריך זה להשתיל את המפה החדשה בתוך המפה הקיימת בקנה המידה הנכון, לשנות קצת סימנים כדי שזה יראה כמו מפת ניווט רגילה, לא מפת פארקים, ובא לציון גואל. אבל כאשר העלתי את הרעיון בפני זיו הוא שידר משום מה חוסר בטחון בסיכויי ההצלחה. היו לו איזה הערות לא ברורות על שימוש בחומר בסיס שונה. בסופו של דבר, הוא השאיר לי למצוא אם ולמה זה לא מסתדר.



אז עד כמה חומר הבסיס יכול להיות שונה? התמונה הבאה מראה את מפת הפארקים מעל למפה המקורית )שתי המפות "שקופות" כך שרואים את שתיהן (שתי המפות בק.מ. 1:10,000) וממוקמות כך שהצומת במרכז החווה (מסומנת בעיגול) מתלכדת.
אז מה רואים? ראשית רואים שיש בעייה קטנה עם כיוון הצפון, שאותה אפשר לסדר ע"י סיבוב של אחת המפות, אבל יש גם בעיות של אי התאמה מעבר לסיבוב. למשל, פינת הגדר הדרומית מערבית סוטה בין המפות בערך ב 25 מ' ולא ניתן לפתור זאת ע"י סיבוב בלבד. אז ביננו, לא בעייה "לגנוב" 25 מ' במפת ניווט בלי להתפס, אבל במקרה הנוכחי, כאשר צריך להשתיל חלק של מפה בתוך מפה קיימת, צריך התאמה חלקה בין החלקים החדשים והישנים לאורך הגבולות בינהם ואי אפשר שקווי גובה, שבילים וסבכים יחתכו ויוזזו באמצע המפה.
טוב, אז בשלב הזה החלטתי לעבור לתוכנית ב'. תוכנית ב' זה להשתמש במפת הפארקים של זיו כתבנית (template) ולשרטט את המפה באיזור החווה מחדש לפי המפה של זיו. מבחינה מעשית זה אומר:
1 לחתוך חור במפה הישנה. החור תחום ע"י הגדר והנחל
2 להתאים את המפה של זיו כתבנית מתחת למפה הישנה
3 לשרטט את פרטי הנוף לפי התבנית
4 להכריז על נצחון
ההתאמה (Adjust) ב OCAD היא פעולה של סיבוב ו"מתיחה" של התבנית כדי שתתאים למפה לפי נקודות יחוס. מדובר בטרנספורמציה לינארית ולכן, בעקרון, 3 נקודות יחוס שאינן על קו ישר כוללות את כל המידע הנדרש להתאמה. ניתן להכניס יותר מ 3 נקודות ייחוס ואז התוכנה מחשבת התאמה ממוצעת, אבל התוכנה לא מותחת חלקים שונים של המפה במידה שונה. אם התבנית (או במקרה זה, המפה המקורית) מעוותת בצורה לא לינארית אי אפשר לעשות התאמה מושלמת והתוצאה תלויה בבחירה של נקודות הייחוס.
התבנית מתחת ל"חור" נראית בתמונה הבאה, כאשר נקודות ההתאמה ב OCAD הן 3 הפינות של השטח המסומנות בעיגולים. ניתן לראות שההתאמה טובה בנקודות הייחוס אבל במקומות אחרים יש בעיות, למשל, בפינה הדרום מערבית בהגדלה בצד שמאל -בבדיקה לעומק וניסוי של נקודות ייחוס שונות התברר לי שניתן להגיע לחפיפה טובה ברוב השטח כך שהבעיות קיימות רק בפינה אחת של המפה. את זה אפשר לראות למשל ע"י התאמה בנקודות הייחוס הבאות:
במצב זה הכל מסתדר פרט לפינה הצפון מערבית, שבה יש התנגשות בין שטח החווה והמכוניות הנוסעות צפונה על כביש 2. עם הנתיבים דרומה דווקא אין לנו בעייה. פתרון אפשרי זה להזיז את כביש 2 אבל לא בטוח שמע"ץ יסכימו לעשות את זה בשבילנו.
אז איך הסיפור נגמר?
את מרבית שטח החווה שרטטתי לפי התבנית כמו שמתואר. באיזורים הקרובים לפינה הבעייתית הזזתי בהדרגה את התבנית מזרחה וכל פעם שרטטתי גזרה נוספת, כמו שמסומן סכמתית ע"י השטחים המקווקוים.
התוצאה הסופית היא של החווה משולבת במפה הגדולה כאשר הפינה הצפון מערבית במפה החדשה מוצגת לעומת מפת הפארקים והמפה המקורית:חדי עין יבחינו אולי שפרטי נוף ומרחקים מסוימים קצת מעוותים במפה החדשה לעומת מפת הפארקים. למשל השביל שיורד מהרחבה צפונה דרך הסבך סוטה מהאזימוט הנכון.
אבל במבחן התוצאה, ככל שזכור לי כ 180 נווטים תחרותיים וכ 80 משפחות ניווטו על המפה, כולל האיזור הבעייתי, ואף אחד לא התלונן על עיוותים במפה. אולי כי זה היה בסוף המסלול והיו כבר עייפים.