על ניווט ושריפות

מאת: זיו נוימן
אסון הכרמל. מה לא נאמר עליו, כמה מילים כבר שפכו על האסון הכבד ביותר שפקד את הטבע בישראל מאז כריתת היערות בידי התורכים לפני כמאה שנים, אם אפשר היה להשתמש באותן מילים לכיבוי השריפה אז רק מהעודפים הכנרת היתה עולה כמו עשן הגחלים הלוחשות מאודי גזעים משחירים. כל גוף מאשים את האחר, כל שר מגלגל את המחדל לפתחו של שר אחר ואפילו הגופים הירוקים החלו לזרות מלח על פצעו של האחר ללמדם כי ניהול שטחי הטבע במדינה לא נוהל בדרך הנכונה, לשון אחרת: לא נוהל כפי שהם חושבים שיש לנהלו.

שלא תבינו אותי לא נכון, כולי הערכה והוקרה לכלל הגופים הירוקים ובראשם קק"ל ורשט"ג שמנהלים את מרבית שטחי הטבע במדינה, גוף גוף לפי דרכו, אמונתו ותפישתו את הטבע כמשאב החשוב ביותר שעליו הם אמונים. מדינת ישראל שינתה פניה במאה שנים האחרונות: מארץ שוממה, ללא פיקוח על כריתת עצים, רעיה בלתי מבוקרת ונטיעות חקלאיות בלבד, הפכה ישראל למעצמה בתחום של ייעור, בלימת המידבור, ניצול מי נגר, שמירה ושיחזור נוף קדומים והכל בסביבה לוחצת של פיתוח, ריבוי טבעי מהגבוהים בעולם, צפיפות הגבוהה ביותר בעולם המערבי ושלל תרבויות שאינן רואות עין בעין את הטבע כמקום קדוש וכנכס שירשנו ונהיה מעוניינים להעבירו גם לדורות הבאים.

כמי שפוקד חדשות לבקרים את שטחי הטבע במדינה ורואה את כל צפונותיה בעזרת מפות מפורטות שלא מצויות באף מקום, כמי שחווה את הטבע משתנה בהתאם לעונות השנה, כמי שנתקל במפגעים, בחידוש פגעים, בהרס שטחים, בעצים צעירים ובכל תחום הטווח שניתן להגדירו כטבע גם לי יש מספר תובנות איך צריך להראות הטבע במדינת ישראל.

אני לא אפרט בדיוק מה צריך לעשות אבל אני כן יכול להגיד שניהול נכון של הטבע במדינה הוא כזה שיסחוט ממני הנאה רבה במהלך ריצת ניווט, זה יכול להיות יער אורנים, זה יכול להיות חורש ים תיכוני, חשוב שיהיה מגוון, חשוב שישמור על צורת השטח, בלי המוני סינגלים, נקי, בלי רכבי שטח בכל שביל, בלי מנגלים בכל פינה, מאפשר תנועה רגלית, משלב שטחי חקלאות ואתרים הסטוריים, נמצא בכל מקום ונגיש לכל אחד שרוצה להיות חלק מהטבע ולא לקחת ממנו חלק. לא רוצה רעש, לא רוצה לכלוך, לא רוצה פשע ולא רוצה גדרות, לא רוצה כבישים, לא רוצה מיבנים, לא רוצה עשן ולא מפריעים.

רוצה רק לרוץ בטבע עם מפה , רק אני והטבע - חי צומח דומם.

אז איך צריך לנהל את הטבע ?

קחו מפה, צאו לנווט...

היה כייף ?

ככה צריך לנהל טבע !!!