סיפורי ממפה - יער אילניה

מאת: דוידי סגל
4.2.2012. שבת חורפית. תחרות הליגה על המפה החדשה של אילניה (מדרום לבית קשת צפון). התחרות האחרונה לפני אליפות ישראל. אתם רצים ביער בבגדי ניווט צבעוניים כהרגלכם, מתנשפים ומחפשים לאתר את הדגלון של תחנה שהקוד שלה הוא 57 (שנת ההולדת שלי), ואז אתם מגיעים למקום הזה :

האם יש לכם מושג מה זה הדבר הזה?

לפני שבוע כשמיפיתי את הקטע המזרחי של מפת אילניה בתוך יער אורנים בעל שיפועים די מתונים נתקלתי לפתע על הקרקע במשטח סלע בו הייתה חציבה סימטרית מפתיע זו, הנראית בתמונה (גודל החור לאורכו – כמטר). חציבה זו לוותה בכמה גומחות חצובות על מדרגת הסלע הצמודה לה מצפון :



לאחר שצילמתי את הסלע, נזכרתי שבתחילת היום במרחק של פחות מ-100 מטר מהמקום, נתקלתי במשהו שקצת מזכיר מתקן זה – משטח סלעי בתוך מעין בור ובשוליו משלושה צדדים מדרגות סלע ובהם חצובות מעין גומחות (קבורה ?). אז לא חשבתי לצלם, אבל תהיתי מה זה הדבר הזה באמצע היער ?

***

הפן הייחודי לחוויות של מיפוי בשטח הוא שאני חווה אותם לגמרי לבד, ובאותו רגע אין עם מי להתחלק איתן. ביום רגיל ביער אני לא פוגש אף אדם והחויות החזקות הן של מפגש בתוואי שטח מיוחדים, בשטחים מאתגרים מבחינת המיפוי ובעצמים מלאכותיים שהגיעו איכשהו לשטח. באותו יום מאוחר יותר נתקלתי באיזור מכוסה בצפיפות בעצי בוטנה הנותנים צל חזק ובתוכם מונחת ספה במצב שמיש :


השעה הייתה קרוב לאחת עשרה וחצי ולכן החלטתי לעשות כאן את הפסקת הצהריים שלי. הבאתי את התיק עם הסנדויצ'ים, ערכת הקפה ובקבוקי המים מהאוטו שהחניתי כ250 מטר מהמקום לספה והעברתי את השעה הבאה במקום קסום זה. אגב, הקיפול שבמצוק שליד הספה יהיה תחנה במסלול הבינוני שמספרה 92 (נחשו למה ?). לגבי הספה – לא מבטיח שעד פברואר היא תשאר במקום. ועכשיו לשאלה הגדולה – האם ירד גשם בתאריך הזה ומה יהיה מצב הקרקע ?

***




ומה לגבי המפה ?

להלן קטע של יער אורנים די דליל עם קרחות פה ושם. החלק המוצג כאן הוא די אופייני מבחינת השיפועים – הוא די תלול. היער מלא בפריטים סלעיים – מדרגות סלע (חלקן בגובה של 4-5 מטר), סלעים גדולים, גל אבנים אחד, עץ כרות (שורשים בולטים כלפי מעלה). המאפיין הוא שהיער אינו פתוח לגמרי והפריטים אינם נראים למרחקים (משמעותו של עניין זה שאי אפשר להשתמש במד טווח הלייזר, ויש צורך למדוד מרחקים בצעדים כפולים בלבד).

. בתחרות תצטרכו לנווט מפריט לפריט או להשתמש בפריטים בולטים במיוחד ושונים.

***

ומה לגבי מפגשים מעניינים עם אנשים ?

כמו שכבר ציינתי בתוך היער לא פוגשים אנשים בכלל, אבל בדרך ליער או בהפסקות, כשאני חונה ליד הדרך הראשית פגשתי את עלי הרועה, את גו'ן הצליין ואת קובי מה"דאון היל".

על כך ברשימה הבאה.