היה נותן בהם סימנים

מאת:  זיו נוימן
עובדה מספר 1 - ספורט הניווט נולד בנורבגיה ב 1897.
עובדה מספר 2 - בנורבגיה יש הרבה יערות.
עובדה מספר 3 - הצבע הלבן הוא צבע נטרלי ולכן נבחר לייצג יער במפות.
עד כאן העובדות שקשורות למפות ניווט ולשנה דרמטית זו שתיזכר גם כשנה שבה רשם קרל אלסנר פטנט על האולר השוויצרי, החלה הבהלה לזהב באלסקה שרק נרכשה לפני 3 עשורים תמורת סכום פעוט של קצת יותר מ 7 מיליון דולר מרוסיה, הקונגרס הציוני הראשון נפתח בבזל והרצל כותב ביומנו "בבזל ייסדתי את מדינת היהודים". בשנת 1897 עד כמה שהדבר משונה, לא היה אינטרנט, לא היו בלוגים וכתביו של הרצל יתפרסמו רק לאחר מספר שנים בספרו  אלטנוילנד שעותק ממנו הגיע לספריה של אוניברסיטת ברגן-העיר הכי גשומה בעולם, רק בסוף מלחמת העולם השניה. בקיצור, הקשר הראשון של הנורבגים למדינת ישראל ילידת 1948 יהיה רק בשנת 1981 אז נוסד האיגוד לספורט הניווט בישראל ולא בפרשת לילהאמר או בהסכמי אוסלו כפי שרבים נוטים לחשוב. קשר זה יגיע לשיאו בשנת 1995, אז נווט צעיר וממפה מוכשר בשם כריסטיאן פרוייד יגיע לישראל וימפה את המפה האלמותית של יער אלייקים ועל הדרך גם ייזכה באליפות החורף שהתקיימה ביערות מנשה מלווה בגשם שוטף שלא הפסיק גם בזמן טקס חלוקת הגביעים שהספיקו להעלות חלודה, זכר לאותו יום גשום.
עובדה מספר 4 - ספורט הניווט הגיע לישראל.
עובדה מספר 5 - בישראל יש הרבה שבילים.
עובדה מספר 6 - הצבע השחור משמש לסימון שבילים ו... מצוקים, סלעים, גדרות, גדרות אבנים, בורות, מערות, שולחנות פיקניק, אנדרטאות, קווי מתח, קבוצות סלעים, שדות סלעים, שטח סלעי, רוג'ומים ואפילו מבנים, פסי רכבת, גבולות צמחיה ברורים ואם שכחתי משהוא אני מתנצל.

דוגמא א

עד כאן לעובדות המקומיות ולבעיה שנוצרת כשאתה לא מנווט באירופה או ליתר דיוק , בסקנדינביה. אם לא הבנתם עדיין את הבעיה אז טוב מראה עיניים (דוגמא א), האם אתם חושבים שתצליחו להבחין בין שלל הפריטים השחורים מי הוא מה? או מהכיוון ההפוך מה הוא מי? או אם לנסח זאת כך: נווט רץ במהירות של 6 דקות לק"מ וצריך להחליט היכן מגיע השביל והיכן מסתיימת גדר האבנים, האם יצליח בכל זאת לרוץ בקצב  6 דקות לק"מ? התשובה המתחכמת היא כן, הרי כתבתי בהתחלה שהוא רץ בקצב כזה. אבל התשובה הנכונה היא שאין לו סיכוי.
ועכשיו (דוגמא ב)? האם יצליח? כשמדובר בערן סגל בשיא יכולתו באליפות העולם לנוער, אז הסיכוי טוב יותר.
דוגמא ב
חוזרים לסקנדינביה והפעם לפינלנד, השנה היא 2011, המקום: רחוב רדיוקטו במרכז הלסינקי חמש דקות הליכה מתחנת הרכבת המרכזית ולא רחוק מהאצטדיון האולימפי שאירח את אליפות העולם באתלטיקה קלה בשנת 2005. אליפות שתיזכר בגלל הניצחון הכפול של טירונש דיבבה האתיופית ב10000 וב 5000. יש הטוענים כי שיא העולם במוט נשים שחצה לראשונה את רף חמישה המטרים הוא ההישג הגדול ביותר באליפות זו, אבל, ילנה איסינבייבה ששברה כל שני וחמישי את שיא העולם (24 פעמים ליתר דיוק) עד שהתייצב בשנת 2008 על 5:06 וזכתה בכל התארים משנת 2003 עד 2009 היא אולי אתלטית ענקית אבל כשאני נזכר בריצת 10000 של דיבבה אני מקבל צמרמורת בכל הגוף נהיה לי עור של ברווז ולפעמים אני גם מגעגע כשאני מדמיין בערגה איך היא רצה את הסיבוב האחרון בזמן בלתי יאומן של 58:33... רחוב נעים רדיוקטו, צופה על חלקת יער גדולה וירוקה בתקופה זו של השנה ואם תעלו לקומה השלישית בבנין מספר 20 תוכלו גם להשקיף על האגמים שמקיפים אתכם מכל עבר, מתחברים לעיר ומחזירים אליכם אלפי שמשות אדומות בשעות בין הערביים הארוכים  של ימי הקיץ הקצר.... המסדרון בקומה השלישית מסתיים בזוג דלתות זכוכית חלבית מחוסמת שעליהם הדפס חול של כיתוב ברור IOF. שם בחדר הישיבות סביב שולחן עץ כבד אבל צנוע שבמרכזו קערת פירות טריים בקבוק מים מוגזים ו4 כוסות זכוכית שנרכשו בחנות איקאה המקומית, התכנסה ועדת המיפוי של הארגון והחליטה שהגיע הזמן לבדוק האם צריך לעשות התאמות ושינויים בסטנדרט המיפוי הקיים. שליחים בהולים יצאו לארבע קצוות תבל (נו,טוב, אימיילים) והצעות זרמו מכל עבר... מדינות שאיש לא העלה על דעתו כי יעסקו בספורט כל כך מיוחד, ספורט תרבותי, אצילי, ספורט אינטלקטואלי ובו בזמן אגרסיבי, ספורט של אנשים גבוהים, בלונדיניים עם עיניים כחולות ששם משפחתם נגמר ב... סון הפך פתאום לנחלת הכלל: החל מהערבות הצחיחות של רוסיה, דרך הרי האררט במשולש הגבולות של טורקיה/ארמניה/איראן בואך לאגן הים התיכון ארץ ישראל ומשם לעומק האוקיאנוס ההודי עד לאוסטרליה וחזרה דרך יבשת אמריקה. פתאום העסק התחיל להסתבך ומה שהחל את דרכו כקובץ הגדרות פשוטות המתאים לכל יער סקנדינבי הפך פתאום לעסק מורכב שצריך לתת מענה גם לחלקים המאוד שונים בכוכב הלכת שלנו - צורות נוף, דומם, צומח ומעשי ידי אדם שהתפתחו מעבר לכל דמיון, גם מעבר לדמיונם של צאצאי הויקינגים שחשבו כי סקנדינביה היא מרכז היקום, השאיר אותם פעורי פה וגרם לדחיית הישיבה הבאה על מנת שיוכלו חברי הועדה המכובדת לעבד את המידע ולבוא עם הצעות רלבנטיות...המשך יבוא.