50 שנים של מפות ניווט

 תרגום מתוך The first Fifty Years
ה IOF נוסד לפני 50 שנים, זוהי הפדרציה העולמית שהוקמה על מנת לעשות סדר (או כאוס לפעמים) בעולם הניווט. אחד הדברים הראשונים היה לפתח ספציפיקציה (מפרט) למפות הניווט, מה שמכונה ISOM ומה שהוביל יותר מאוחר לשינוי דרמטי באופיו של הניווט הספורטיבי.
1964 שווייץ אליפות אירופה
1962 נורווגיה אליפות אירופה
מוקדם יותר לפני הקמת  ה IOF וגם בשנותיו הראשונות כל מדינה התבססה על מפות טופוגרפיות מקומיות מה שהפך את התחרויות הבינלאומיות לבלתי הוגנות, לנווטים המקומיים היה יתרון בכך שהכירו את הסימנים במפות שלהם. כך למשל באליפות אירופה 1964 בשווייץ המפות ששימשו את המתחרים נלקחו ממפות טופוגרפיות - היערות היו בצבע ירוק והשטחים הפתוחים לבנים וכמובן הסימנים היו שונים מהמפות ששימשו באליפות העולם הראשונה ב 1966 או באליפות אירופה הראשונה שהתקיימה ב 1962 בנורווגיה.
כבר בדיון הראשון של ועדת המיפוי שהתקיים ב 1967 הסכימו המשתתפים על העקרונות הבסיסיים שמלווים אותנו עד עצם היום הזה, אבל, אז באותם ימים היו חסרים וכל כך חיוניים לספורט הניווט:
- מפות ניווט חייבות לתת תמונה אמתית של השטח.
- המפה צריכה להציג את כל פרטי הנוף הנראים, ניתן לזהותם בשטח בקלות ומטרתם לעזור לספורטאים.
- חשוב מאוד להראות את כל הפרטים שיכולים להשפיע על בחירת ציר הניווט.
- ל קריאותה של המפה חשיבות עליונה, אין צורך להציג את מה שלא נחוץ.
- מפות לתחרויות בינלאומיות יהיו בעלות מקרא זהה בכל המדינות. 

- ה ISOM הראשון התפרסם בשנת 1969 והכיל 52 סימנים שונים למפות בקנ"מ: 1:25K או 1:20K והצבעים הבסיסיים: שחור, חום, צהוב, כחול + אפור או ירוק לצמחיה צפופה.
- כבר בסוף 1970 הפסיקו את השימוש במפות בקנ"מ 1:25K
- ב1975 ה ISOM הכיל כבר 100 סימנים והמפות בקנ"מ 1:20K ו 1:15K עם תוספת של 3 גווני ירוק המבטאים את הירידה בקצב הריצה.
- 1990 - שינויים דרמטיים בגלל הוספת מקצה חדש באליפות העולם : מרחק קצר ובינוני ומעבר למפות בקנ:מ  1:10K לצד 1:15K.
- 2000 - מקצה חדש נולד: ספרינט ולצידו מפה שונה עם מפרט ייחודי ISSOM שהתייצב רק בשנת 2007.

גם התחומים הנוספים כמו אופני הרים וסקי זכו לספציפיקציות משלהם ISSKIOM, ISMTBOM

הספציפיקציות של מפות הניווט הגיעו לרמת על המקובלת בכל העולם, אבל גם כיום עם כל הטכנולוגיה שמאפשרת לנו ליצור מפות בעלות קריאות יוצאת דופן ברמת דיוק פנומנלית, נראה כי המפתח למפת ניווט איכותית הוא עדיין המוח האנושי של הממפה.