על המפה - אילניה ( סג'רה )


מאת: מיכה נצר
"נגב הגליל", האזור הדרום-מזרחי של הגליל התחתון, משך אליו התישבות יהודית בעליה הראשונה והשניה. לכינוי זה זכה האזור בהיותו יבש כנגב, ולכן נמכר על ידי הערבים במחיר נמוך והוקמו בו יבנאל וכפר תבור (שנת 1901), בית גן (1903) חוות סג'רה (1899) ואילניה (1902). השם סג'רה נלקח משם הכפר הערבי שג'רה ואילניה הוא תרגום שג'רה לעברית. חוות סג'רה היתה מקום הכשרה לעבודה חקלאית לפועלים שעלו ארצה. אחד מבוגרי החווה היה דוד בן גוריון. את השמירה בישובים הטילו על שומרים ערבים וצ'רקסים, שלא אחת עשו יד עם הגנבים. בשנת 1907 הוקם ארגון "בר גיורא", ששם לו מטרה להנהיג שמירה יהודית בכל המושבות בארץ. המטרה הושגה לאט ובשלבים כי שכר השומר הערבי היה נמוך מזה של היהודי. בחוות סג'רה סרב המנהל לקבל שומר יהודי עד שאנשי "בר גיורא" לקחו את סוסתו והוכיחו כי השומר הצ'רקסי אינו ממלא את תפקידו. החווה הפכה בסיס לארגון.
עם גידול הצורך בשמירה יהודית הוקם בשנת 1909 ארגון "השומר" ובו השתלבו שומרי "בר גיורא". השמירה בסג'רה חזרה לידי ערבים. בשנת 1914 התרו אנשי "השומר" במנהל החווה דאז שיעסיק שומרים יהודים וָלא יומת. במלחמת העולם הראשונה נעזבה החווה.
כיום נמצא בחוות סג'רה בסיס של חיל החינוך, המשקם נערים לקראת שרות צבאי, אלה המכונים "נערי רפול" ובראשו עומד חבר איגוד שגם דואג להכניס את הניווט הספורטיבי כחלק מהפעילות הגופנית במקום.
המושבה אילניה נשארה קטנה ולא התרחבה עד שזכתה לתנופה בעשור האחרון.