על המפה - שדה בוקר

מאת: מודי בוכבינדר


הזינוק לניווט יהיה מפתח חניון הרועה, הנחל נקרא על שם הרועה ברברה פרופר שנהרגה לפני 60 שנה ביריות כשרעתה את העדר של הקיבוץ. עליה כתב נתן אלתרמן את אחד משיריו הפחות ידועים:
ארץ ישראל האמיתית
ארץ ישראל הנוהרה
ארץ ישראל שמתמיד
ארץ ישראל הנערה
ארץ ישראל כבדת הראש והסוררת
אשר לא יכילוה ארבעה כתלים
אשר סופת השוק אותה אינה צוררת
אשר עודה שוגה בהבלים
ארץ ישראל שאין לה תקנה
כי אם להיות תמיד במקום הסכנה
ארץ ישראל אשר בין תל ובין ערוץ
ארץ ישראל אשר עם עדר הקיבוץ
ארץ ישראל התמהונית האמיצה
ארץ ישראל החלוצה.

את המצבה לזכרה ניתן לראות באזור הכינוס - מסומן בעיגול.

קיבוץ שדה בוקר עלה לקרקע בשנת 1952 וחלם להיות חוות בוקרים, השם בוקר בא מקאובוי ולא מהשעות שאחרי הזריחה.
כיום הקיבוץ הוא עדיין שיתופי וקיבוצי ומתפרנס בעיקר ממפעל "דביק" לסרטים דביקים, מלול ומחקלאות. החבר המפורסם ביותר של הקיבוץ הוא כמובן דוד בן גוריון. הצריף בו הוא גר נמצא במרחק 5 דקות הליכה מהזינוק. בתוך הבית עצמו ניתן לראות שפע צילומים ומסמכים מתקופת הקמת המדינה ולהתרשם איך חי אז ראש הממשלה. ליד הצריף מוצגת כרגע תערוכת "דוד בן גוריון בשחור לבן ובצבע" – תערוכת קריקטורות על דוד בן גוריון מקום המדינה ועד ימינו – מומלץ. הכניסה למרכז בתשלום (נמוך).
ליד הצריף יש מרכז מבקרים בו ניתן לראות סרט על ימיו הראשונים של שדה בוקר ועל הרועה מהשיר, בנוסף אפשר לקנות יינות שמיוצרים בשדה בוקר. יודעי דבר טוענים שמזג האויר וסוג הקרקע יוצרים יין מיוחד וטעים
 נחל הרועה עצמו הוא נחל חוצה רכס – תופעה מעט יוצאת דופן. אם תסכלו במפה הסרוקה – הקווים החומים הם קווי הרכס כאשר הנחלים יורדים מהם מזרחה או מערבה. הנחל עצמו (המסומן בכחול) חוצה את הרכס מצד לצד. חלק מהנחלים היורדים מזרחה עושים U-Turn באזור חניון הרועה ונשפכים מערבה לנחל הבשור ולים התיכון (זה במקרה ויש בהם מים זורמים – מה שלא קורה הרבה). ישנן מספר תאוריות גיאולוגיות שמסבירות את התופעה שתקצר היריעה (והידע) מלהסבירן.
השטח הוא, כמובן, חשוף ברובו, למעט קצת שיחים בנחל עצמו, אם תחנה מסומנת כסבך אל תצפו למצוא שיח קקטוס או סבך רציני. עד תחילת פברואר ירדו השנה בשדה בוקר בסך הכל 20 מ"מ גשם שזה מעט אפילו יחסית לממוצע רב שנתי שמסתכל על 100 מ"מ מלמטה.

מי שיש לו עוד כמה שעות חופשיות משפע ההצעות לבילויים בסוף השבוע יכול לקפוץ גם לקבר של בן גוריון ואשתו פולה.
אל הקבר מוביל מעין גן מדברי של סלעים וצמחי מדבר. מהקבר עצמו נשקף נוף נחל צין שהוא מהנופים היפים בארץ. ביום של ראות טובה ניתן בקלות לראות את הרי אדום בצד השני של הערבה לפעמים אפילו רואים עליהם שלג. עם קצת מזל אפשר לראות יעלים העולים לרעות בפארק בשעות אחר הצהריים ומאחר והם מאוד רגילים לבני אדם ניתן לצפות בהם ממש מקרוב.