הערכת בגרות הניווט

מאת: יונתן כץ
הניווט שלי מפוזר ואינו איכותי. אני יודע מה הבעיה אך לא מסוגל להתגבר על היצר לשעוט קדימה והלאה גם לאחר איבוד הקרקע. הרי ידוע לכל כי יש לתאם את מהירות התנועה למהירות ההתמצאות. אם תרוץ מהר מידי לא תתמצא, אם תתמצא יותר מידי תגיע אחרון (אלא אם אתה מאותם יחידי הסגולה שרצים כמו דבורים בקו אווירי לנקודה). הנווט ה'בוגר' יחוש מתי הוא מאבד את האחיזה עם הקרקע ויאט את מהירותו כדי להתאפס, לעומתו הנווט שאצה לו הדרך יחוש בליבו הפועם כי יהיה בסדר.... ואז מוצא את עצמי רץ במעגלים הולכים וגדלים בסריקה אחר הנקודה. מי אם כן נמצא בקטגוריה ילדותית זו וצריך להתבגר? אחד הפרמטרים המתקבלים מ-Lapcombat הוא זמן הלג (Lap time) ולכל לג יש דירוג עבור הזמן, הנווט המהיר ביותר באותו הלג מדורג 1 וכן הלאה (עמודות בכתום בהיר בטבלה).
נווט שאינו יציב יהיה לפעמים
מהיר ולפעמים איטי ולכן סטיית התקן של דירוג הזמנים שלו (בצהוב בטבלה) תהייה גבוהה מהממוצע. אם כן מדד סביר לבגרות הניווט (כמובן שאפשר להמציא שם טוב יותר...) יהיה דירוג סטיית התקן של הנווט. לנווט בשליטה השומר על קצב קבוע תהיה סטיית תקן נמוכה בין אם הוא מהיר (נווט O1 בטבלה) או איטי יותר (נווט O4). אם כן, מי שישתייך באופן מובהק לקטגוריית "אצה לו הדרך" יהיו נווטים בעלי סטיות התקן הגבוהות ביותר, לצורך הקריטריון היבש נאמר 25% העליונים.נווט שאינו בשל ככל הנראה יאבד זמן יקר על הרבה חיפושים (בלגים מועטים), ועליו לנסות לחוש מתי הקרקע נשמטת מרגליו. גם ערכים גבוהים במדד ה-Mistake ratio, המציג סיכום של זמן הניווט שהתבזבז על 'חיפושים', יעידו על בעיות בניווט ויש בינם קורלציה גבוהה ומשמעותית (0.71, p<0 .05="" span="">למרות זאת מדד סטיות התקן רגיש לפספוסים בלגים בודדים בהם הנווט איבד את דרכו. Mistake ratio יהיה זהה לנווט המנווט בקצב קבוע (אך איטי) ולנווט אשר מנווט מהר אך סרק מספר נקודות קטן ואילו במדד ה'בגרות' יפריד בין השניים באופן נחרץ.

המסר : לנ̱ווט שאינו בשל מספיק להבין באיזו טכניקה לנקוט על מנת להגיע לנקודה בצורה אופטימלית יהיו טעויות (קשות) במספר נקודות מצומצם. טעויות אלו יתבטאו בסטיית תקן גבוהה בדירוג הלגים. בעל סטיית תקן גבוהה הר̤גע את דרכך!