יאללה ביתר

מאת: זיו נוימן
שנת 135 לספירה הנוצרית ביום 9 באב נפלה ביתר, נהרג בר כוכבא, נטבחו תושבי העיר ונסתיימה עצמאות העם היהודי עד ליום ה באייר שנת 1948 לספירה הנוצרית.
הישוב ביתר חדל להתקיים כישוב יהודי, תושבים חדשים הגיעו, קם הישוב בתיר ובליבו פועם זכרון מימים עברו, זכרון עמום אבל מעיד על עברו: "חירבת אל יהוד״ הוא השם שנישא בפי בני המקום - תושביו הפלסטינים.
לאחר מלחמת העצמאות והסכמי שביתת הנשק נשאר השטח החקלאי בתחום מדינת ישראל ואילו הכפר בתיר נותר בשטח הירדני כשישראל מתירה לתושביו להמשיך ולעבד את אדמותיהם.



העיר ביתר שהושמה במצור לפני כמעט 2000 שנים שוב עומדת במרכזו של קרב על התודעה וקביעת גבול/חומה שאמורה לנסות ולתת פתרון בטחוני. העיר שהקיפה עצמה בחומה כנגד כוחותיו של אדריאנוס בועטת עכשיו בחומה שאמורה להגן על הצד שמנגד ולשנות את פני הנוף באזור, נוף תרבות של מאות שנים, נוף של טרסות אבן חקלאיות ומערכת מורכבת של תעלות מים המפיחות חיים במדרונות מוריקים הראוי לשימור ולטיפול עדין יותר עד למציאת פתרון ראוי לסכסוך.
ביוני 2014 הכירה אונסקו בטרסות האבן של בתיר כאתר מורשת, הכרה שנעשתה בהליך מזורז, הליך שנועד לעצור את בניית גדר ההפרדה וקיבל את תמיכתם של שוחרי טבע גם מצדה הימני של המפה - תושבי גוש עציון.
עד כאן ההקדמה ועכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם מה הקשר בין הר סיני לשמיטה? או, אייך נכנס כאן הניווט ?
מסתבר שממפה צרפתי נרתם לשימור הסביבה הייחודית הזו כנגד פגיעתה של גדר ההפרדה ומתן דחיפה להכרה של אונסקו באזור באמצעות הכנת מפת ניווט ספורטיבית. המטרה: באמצעות המפה יגיעו תיירים שיכירו את האזור והאנשים אם כפעילות ספורטיבית / תיירותית / נופש...
הפרוייקט לווה גם בקירוב האוכלוסיה הצעירה (תלמידים) והדרכתם בניווט ספורטיבי, עקרונות קריאת המפה ופעילות ניוט מהנה כאמצעי להכרות טובה יותר עם הטבע, ההסטוריה ואופיו של המקום במרחב.
פרטים נוספים ניתן לקרוא ב אתר הצרפתי וכדאי להכנס לקישורים השונים ולראות את הרצינות שבה התנהל כל הפרוייקט הקשור לניווט הספורטיבי (איסוף חומר, מיפוי, לימוד, פעילות, מוצר...) ואת הכח שיש לספורט הניווט לשנות דברים ולעשות את העולם לטוב יותר.

ד"א: עדיין דרושים ממפים להרחבת תחום המפה - יש מתנדבים ?