על המפה - נתיב הל"ה

מאת: מיכה נצר
השבוע לפני 63 שנה, בחודש שבט תש"ח, ינואר 1948, נפלו 35 אנשי הגנה בדרכם לגוש עציון. היה זה כחודש וחצי לאחר החלטת האו"ם על חלוקת ארץ ישראל ופתיחת המלחמה של ערביי ארץ ישראל להשמדת הישוב היהודי כאן. בראשית המלחמה היו בארץ עשרות ישובים יהודיים מבודדים ונגד אלה כיוונו הערבים את עיקר התקפותיהם לרצח וכיבוש. כשלא צלחו אלה תקפו את שיירות האספקה לישובים מבודדים וביניהם ארבעת יישובי גוש עציון: כפר עציון, משואות יצחק, עין צורים ורבדים, כ-15 ק"מ מדרום לירושלים. לאחר מספר התקפות ערבים על היישובים והתחבורה אליהם נותר הגוש עם מספר לוחמים קטן ואספקה דלה.
במצב זה החליט ארגון ההגנה לשלוח מחלקת לוחמים, אנשי החי"ש והפלמח, עם ציוד לעזרת הגוש. המחלקה נערכה בהר טוב, ויצאה לדרכה בשעות הלילה בדרך הררית קשה כ-30 ק"מ על מנת להגיע לגוש לפנות בוקר. 38 לוחמים יצאו לדרך אך נותרו 35, ל"ה, לאחר ששלושה נאלצו לחזור. לקראת בוקר נתקלה המחלקה בשני ערבים מבוגרים, אך הניחה להם להמשיך במעשיהם. אלה הזעיקו את תושבי הכפרים הסמוכים לתקיפת המחלקה. 35 הלוחמים הדפו את התקפות הערבים עד שאזלה התחמושת ונפל האחרון בהם. גופות החללים עברו התעללות קשה לפני שנמסרו לקבורה בכפר עציון.
גוש עציון החזיק מעמד עד שנפל בידי צבא עבר הירדן 4 חודשים לאחר מכן ביום ההכרזה על עצמאות ישראל. גופות הל"ה עם גופות יתר חללי הגוש הובאו למנוחת עולמים בהר הרצל בהתאם להסכם שביתת הנשק עם ירדן.
במבצע "ההר" לקראת סיום המלחמה נפל בידינו ללא קרב הכפר הערבי בית נטיף לאחר שתושביו עזבוהו. בבתי הכפר נמצא ציוד שלל שנלקח מגופות הל"ה.
על חורבות בית נטיף הוקם הקיבוץ נתיב הל"ה לזכר לוחמי מחלקת ההר. שם ננווט השבוע.