מחצב ועד דם-המכבים

מאת: נועם רביד
הם מלווים אותנו לכל אורך שנת הניווטים, מתייצבים במשמרות מסודרות בשטחי הניווט, ובלעדיהם הניווטים שלנו היו פשוט... חסרי צבע. אלו הם הפרחים, כמובן, שמהווים חלק בלתי נפרד מהחוויה הניווטית.
עם השנים למדתי להכיר "אישית" את החברים מהשטח (קצת כמו את חבורת הנווטים עצמה): החצב המבשר על תחילת עונת הניווטים, והוא הפרח האופטימי ביותר; הרקפת הנחבאת בצל היער, סמל החורף; הכלנית הראוותנית ושטופת השמש, מלכת האביב והיפה מכולם; דם-המכבים העצוב, המזוהה עם הנופלים וגם עם סוף העונה המתקרב; ועוד רבים אחרים, שהם חלק מוכר וצפוי מהתפאורה העונתית, גם אם לא לכולם ידעתי להצמיד שם.
לאחרונה החלטתי לעשות קצת סדר לעצמי (וגם לציבור הנווטים הרחב), והכנתי רשימה של הפרחים הבולטים ביותר בשטח, מסודרים לפי עונות השנה. כך נוכל לדעת מה אנו צפויים לפגוש בשטח בכל ניווט.
הרשימה לא מתיימרת להיות מלאה ומקיפה: היא מכילה רק את הפרחים הנפוצים ביותר, אלה שכמעט בלתי אפשרי שלא להיתקל בהם בכל שטח ניווט (למעט בנגב). הפרחים שאספתי צובעים את השטח במרבדי צבע, וקלים מאוד לזיהוי, אפילו בקצב ריצה. קריטריון הבחירה סובייקטיבי לגמרי – מה שמוכר לי מהניווטים, נכנס.
כמה הסברים "טכניים":
- הטבלה מתארת את תקופת שיא הפריחה של כל פרח. יתכנו שינויים קלים משנה לשנה, כתלות בכמות המשקעים ובטמפרטורה.
- הפרחים בטבלה מסודרים לפי תחילת תקופת שיא הפריחה. מבין הפרחים שמתחילים לפרוח באותו חודש, אלה שתקופת פריחתם קצרה יותר יופיעו לפני אלה המאריכים לפרוח. פרחים בעלי תקופות פריחה זהות מסודרים לפי א"ב.
- התמונות של הפרחים נלקחו מאתר"צמח השדה", באתר שהינו מגדיר פרחים אינטרנטי ניתן למצוא תיאור מפורט של הפרח, מפת תפוצה, תמונות נוספות ומידע על מינים דומים.
קצת סטטיסטיקה:
- הרשימה כוללת 31 פרחי שדה, ופרח עץ אחד (נחשו איזה).
- החודש הפורח ביותר הוא מרץ, עם 26 פרחים. במקום השני פברואר עם 23 פרחים. החודשים הדלים ביותר הם, כצפוי, ספטמבר ויוני, עם שני פרחים בלבד בכל חודש.
- ארבעה פרחים פורחים לאורך רוב עונת הניווטים – 7 חודשים תמימים. ארבעה אחרים פורחים חודשיים בלבד.



החבר'ה הפחות נחמדים
כבונוס להשלמת התמונה, הכנתי רשימה של פרחים וצמחים נפוצים מאוד, אך מעט פחות סימפטיים. חלקם אמנם יפים כשלעצמם, אולם כנווטים אנו מכירים אותם בעיקר "הודות" לדקירתם בבשרנו, צריבתם בעורנו, או היצמדותם הטורדנית לבגדינו.
קבלו את "נבחרת המעצבנים" של הניווט (לפי סדר א"ב):