משואה זו לעשרים שנות מיפוי

מאת:זיו נוימן

בשנת 1991, יש אומרים במאה הקודמת ואם נרצה להשמע כאילו עבר זמן רב, אפשר להגיד שמדובר באלף הקודמת. הגיעו לישראל שני ממפים צ'כוסלובקים, כן, הייתה מדינה כזו, זמן קצר לפני שפורקה ופוצלה לשתי מדינות דמוקרטיות: צ'כיה וסלובקיה. כמה חודשים לאחר מלחמת המפרץ הראשונה ורגע לפני עלייתם של יהודי אתיופיה במבצע שלמה קיבלו "זדנק לנרט" ו"אווגן ציגוש" שני ארגזים של קופסאות שימורים איכותיות המעוטרות באות "צ" , מעדנים כמו לוף הודו, לוף בקר, סרדינים פלחי אשכוליות וה"שוס" של אותם ימים: מציות (קרקרים שאופסנו בארגזי מתכת הזהים לאלו של שמן מנועים) הזינו במשך 4 שבועות את צמד הממפים שנחשב באותם ימים לאחד הצמדים המפורסמים בעולם הניווט, ברי השוואה לצמד מעט פחות מפורסם מהם: סיימון וגרפונקל. ההרמוניה ביניהם היתה מושלמת, המפות שיצאו תחת ידם היו פריצת דרך של ממש, שירת מלאכים טהורה של קווי גובה וצבעים מעשה אומן שרק במדינות ניווט ותיקות ניתן למצוא כמותן. האיגוד לספורט הניווט בישראל קיבל בסופו של דבר מפה שטרם נראו דומות לה במזרח התיכון - דרך נפלאה לחגוג את חגיגות העשור להולדתו של האיגוד שלנו. מפת יער משואה שימשה אותנו כמעט שני עשורים עד שנס ליחה ונשכחה לה אי שם בקצה פרוזדור ירושלים.

בשנת 2011 נחתו בישראל זוג ממפים צ'כים: "פטר מטולה" - ממפה מקצועי שמבלה את רוב זמנו ביערות נורבגיה הרחוקה עד שהחורף הארקטי מקפיא אפילו את הדיו בעט הממפים שלו, אז הוא נודד דרומה, בדיוק כמו העגורים שחולפים באגמון החולה ונוחת במדינות חמות יותר, ביניהן בישראל הקטנה. לצדו הילך בגמישות, בחור גבה קומה, דוקטורנט לכלכלה, נווט בחסד וממפה רב נסיון - "זדנק לישצ'ינסקי" שאשתו ממסצ'וסטס ואוהב צ'וריסוס עם צ'ימיצ'ורי אבל תוכלו לקרוא לו רק זדנק.

הממפים שוכנו אחר כבוד בדירה מרוהטת בגבעת ישעיהו, נפתח להם חשבון הכולל בירות במכולת של "שעיה", עמדו לרשותם מחשב נייד, מדפסת, סורק, רשת wi fi, טלפונים סלולריים(שהביאו מהבית), תצלום אוויר מיושר ברזולוציה של 25 ס"מ לכל פיקסל, זוג אופני הרים של משפחת נוימן וכל מה שנחוץ על מנת שהמפה תושלם בזמן ולשביעות רצון האיגוד שלנו.

עשרים שנים חלפו בסה"כ, עבודת המיפוי נשארה כפי שהייתה אז כך היום: מודדים, רושמים, משרטטים וחוזר חלילה. עבודה סיזיפית מצאת החמה עד צאת הנשמה, עבודה שיוצרת יש מאין, עבודה שאת תוצאותיה יעריכו לטוב אבל בעיקר לרע מאות ואלפי נווטים מיוזעים, שלעומתם מבקר המסעדות של עיתון הארץ הוא נשמה טובה שכל שף היה שמח לביקורו גם אם במיטבחו נגמר המלח.

כל כך הרבה דומה אבל כל כך הרבה שונה:

קנ"מ - המפה הישנה בקנ"מ של 1:15K לעומת 1:10K

שרטוט - השרטוט ידני ללא שימוש בתכנת מחשב, המפה הנוכחית משורטטת כולה בOCAD גירסא 9.

שטח - שטח המפה הישנה 8 קמ"ר, שטח המפה החדשה 4 קמ"ר בלבד (חשבון פשוט: פי 2 יותר עבודה לכל קמ"ר).


אז למה לדבר יותר מדי, תשוו לבד בין שני קטעי מפה זהים(לחיצה על התמונה תפתח תמונה גדולה יותר) ותגידו בעצמכם על איזה מפה תעדיפו לנווט?


...ולתפארת מדינת צ'כיה!!!