על המפה - עמוקה

מאת: מיכה נצר

עמוקה כיום הוא ישוב קהילתי על המורד המזרחי של הר כנען, מעל חצור הגלילית. הישוב הוקם בשנת 1980 בתכנית המצפים בגליל, שבה הוקמו כ-25 ישובים. במקום זה היה הכפר הערבי עמוקה, שתושביו נטשוהו במלחמת הקוממיות. הכפר הערבי שמר על שמו של ישוב יהודי בשם כפר עמיקו מתקופת המשנה והתלמוד, המוזכר במסכת תענית.
בקרבת עמוקה נמצא קברו של רבי יונתן בן עוזיאל שיש המייחסים לו סגולות טובות, ובעיקר מציאת שידוכין.
בגליל המזרחי סביב העיר צפת מרוכזים קברי צדיקים רבים. המפורסמים ביניהם: רבי יונתן דלעיל ליד עמוקה, חוני המעגל מוריד הגשם בחצור הגלילית, רבי שמעון בר יוחאי אבי הקבלה במירון, אבא חלפתא במזרח בקעת בית הכרם, ועוד.
קברי צדיקים ואתרים קדושים נמצאים בכל הדתות. כל צדיק מושך אליו מאמינים על פי החסדים והניסים שהוא מעניק. חלק מהאתרים נמצאים במקומות שיש להם זיקה למקום פעולתו של הצדיק. אחרים הוצבו במקומות שאליהם הגיעו חסידיהם. כך, למשל, מצאו הדרוזים בצפון הארץ את קבריהם של זבולון, ויהודה והמוסלמים את יהושע בן נון. הצלבנים לא יכלו להגיע לרמה, מקומו של שמואל הנביא בארץ בנימין, וקבעו אותה ברמלה. עם גידול הישוב היהודי בגליל לאחר גלות ספרד והתפתחות תורת הקבלה נקבעו ציונים לזכרם של גדולים וחשובים מן העבר, ללא התחשבות גיאוגרפית. הרחיקו מכולם קברי מרדכי ואסתר בכפר ברעם.
ואנו נאמר "אשרי המאמין". העיקר שרבי יונתן בן עוזיאל יצליח דרכנו בניווט עמוקה.