מאת :זיו נוימן
אנחנו קצת מקדימים את האביב (הערבי) ולכן החלטנו לקיים את אליפות המזרח התיכון ביער אודם כבר בסתיו הקרוב. המטרה בעתיד לאכול חומוס בדמשק ולהתחרות בנווטות של מועדון אס"א ביירות, אבל עד שזה ייקרה נצטרך להתחרות בעצמנו ולקטוף את כל המדליות.
אנחנו קצת מקדימים את האביב (הערבי) ולכן החלטנו לקיים את אליפות המזרח התיכון ביער אודם כבר בסתיו הקרוב. המטרה בעתיד לאכול חומוס בדמשק ולהתחרות בנווטות של מועדון אס"א ביירות, אבל עד שזה ייקרה נצטרך להתחרות בעצמנו ולקטוף את כל המדליות.
דן צ'יזיק המשיך בהרחבת המפה שאליה נחשפתם בעונה הקודמת, תוספת בריאה שמאפשרת לנו לנצל את ייחודו של שטח זה: המחסור בשבילים, מה שמוביל לבניית מסלולים בעלי לגים ארוכים ובינוניים הדורשים בחירה נבונה של ציר הריצה עם ניווט מדויק וריכוז מקסימלי.
כמי שתכנן את היום הראשון וגם בדק את השטח אני רוצה לתת כאן מעט תובנות לפעולות הכרחיות שתדרשו לבצע במהלך הניווט:
שמירת מגע עם המפה:
בשטח שבו הכל דומה (קרחות, גדרות וקצת עצים, קרחות גדרות וקצת עצים...) הכי חשוב לא לאבד מגע עם המפה. אבל נניח וזה קרה, הכי חשוב לעצור!!! אם עצרתם בזמן, כנראה שאיבדתם מגע לא רחוק מכאן. כעת נותר לנתח אזור קטן יחסית שבו הלכתם לאיבוד, באמצעות הצפנת המפה, בחינת צורות קרחת אופייניות או פרטים ייחודיים אחרים (גלי אבנים, חורבות, תבליט) והצלבת מספר נתונים תוכלו לשוב למסלול. אם זה לא עזר, אל תתחילו לרוץ לכל הכיוונים כמו תרנגולות שזה עתה מלקו את ראשן, הפעולה שתוציא אתכם מהמצב המתסכל הזה היא לסוב על עקבכם וללכת או לרוץ בדרך שאותה עברתם עכשיו עד שתגיעו למקום מוכר מעברכם, מקום שאותו ידעתם לזהות בוודאות על המפה.
בשטח שבו הכל דומה (קרחות, גדרות וקצת עצים, קרחות גדרות וקצת עצים...) הכי חשוב לא לאבד מגע עם המפה. אבל נניח וזה קרה, הכי חשוב לעצור!!! אם עצרתם בזמן, כנראה שאיבדתם מגע לא רחוק מכאן. כעת נותר לנתח אזור קטן יחסית שבו הלכתם לאיבוד, באמצעות הצפנת המפה, בחינת צורות קרחת אופייניות או פרטים ייחודיים אחרים (גלי אבנים, חורבות, תבליט) והצלבת מספר נתונים תוכלו לשוב למסלול. אם זה לא עזר, אל תתחילו לרוץ לכל הכיוונים כמו תרנגולות שזה עתה מלקו את ראשן, הפעולה שתוציא אתכם מהמצב המתסכל הזה היא לסוב על עקבכם וללכת או לרוץ בדרך שאותה עברתם עכשיו עד שתגיעו למקום מוכר מעברכם, מקום שאותו ידעתם לזהות בוודאות על המפה.
שמירה על כיוון הריצה:
המצפן הוא ידידו הטוב של הנווט - אל תצאו מתחנה ללא המצפן, אל תרוצו זמן ממושך ללא מצפן. השימוש במצפן הוא קריטי בשטח זה גם אם נדמה לכם שאתם מסתדרים בלעדיו.
נסו לזהות פריטים ייחודיים שיאפשרו לכם תיקוני כיוון כגון: גלי אבנים, חורבות ואם יש צורך אז גם עצים בודדים.
נסו לבחור ריצה דרך קרחות גדולות שמאפשרות מבט רחוק יותר לכיוון ההתקדמות.
ריצה במקביל לגדרות אבנים מאפשר שמירת כיוון טובה, אבל יש להיזהר לא להיצמד אליהן יותר מדי אלא לעקוב אחריהן במרחק מה, מרחק שיאפשר לכם לזהות אותן.
שמירה על קצב ריצה:
בשטח בו נדרשים כל הזמן לניווט עדין קצב הריצה יורד, לכן החכמה היא לנסות להפוך את הקערה על פיה ולדאוג שחלקים נכבדים מהלג יהפכו לניווט גס, ניווט בו קצב הריצה לא מושפע מהניווט. איך עושים את זה בשטח של אודם ? מתכננים את ציר הניווט כך שיעבור דרך קרחות גדולות וברורות גם אם מאריכים במעט את מרחק הריצה. בנוסף, שימוש בפרטי נוף ייחודיים כגון גלי אבנים/חורבות/תבליט... הניתנים להבחנה ממרחק יאפשרו לנו להחיש את צעדינו.
מה לגבי הצד הפיסי של הריצה שמושפע מ: אבנים על הקרקע, יער צפוף(ירוק) ועליות ? לגבי שני האחרונים הרי שהמפה מציגה נתונים אלה באופן אמין, לגבי שדות האבנים לא ניתן למצוא נתון זה במפה היות ורוב השטח זרוע אבנים, אבל, בקטעים לא מעטים של הקרחות והיער מספר האבנים ליחידת שטח קטן מאוד, נתון שאני לא הצלחתי להבין מה משפיע עליו - אולי אתם תפתרו תעלומה זו (רק אל תשכחו להתרכז קודם כל בניווט)
המצפן הוא ידידו הטוב של הנווט - אל תצאו מתחנה ללא המצפן, אל תרוצו זמן ממושך ללא מצפן. השימוש במצפן הוא קריטי בשטח זה גם אם נדמה לכם שאתם מסתדרים בלעדיו.
נסו לזהות פריטים ייחודיים שיאפשרו לכם תיקוני כיוון כגון: גלי אבנים, חורבות ואם יש צורך אז גם עצים בודדים.
נסו לבחור ריצה דרך קרחות גדולות שמאפשרות מבט רחוק יותר לכיוון ההתקדמות.
ריצה במקביל לגדרות אבנים מאפשר שמירת כיוון טובה, אבל יש להיזהר לא להיצמד אליהן יותר מדי אלא לעקוב אחריהן במרחק מה, מרחק שיאפשר לכם לזהות אותן.
שמירה על קצב ריצה:
בשטח בו נדרשים כל הזמן לניווט עדין קצב הריצה יורד, לכן החכמה היא לנסות להפוך את הקערה על פיה ולדאוג שחלקים נכבדים מהלג יהפכו לניווט גס, ניווט בו קצב הריצה לא מושפע מהניווט. איך עושים את זה בשטח של אודם ? מתכננים את ציר הניווט כך שיעבור דרך קרחות גדולות וברורות גם אם מאריכים במעט את מרחק הריצה. בנוסף, שימוש בפרטי נוף ייחודיים כגון גלי אבנים/חורבות/תבליט... הניתנים להבחנה ממרחק יאפשרו לנו להחיש את צעדינו.
מה לגבי הצד הפיסי של הריצה שמושפע מ: אבנים על הקרקע, יער צפוף(ירוק) ועליות ? לגבי שני האחרונים הרי שהמפה מציגה נתונים אלה באופן אמין, לגבי שדות האבנים לא ניתן למצוא נתון זה במפה היות ורוב השטח זרוע אבנים, אבל, בקטעים לא מעטים של הקרחות והיער מספר האבנים ליחידת שטח קטן מאוד, נתון שאני לא הצלחתי להבין מה משפיע עליו - אולי אתם תפתרו תעלומה זו (רק אל תשכחו להתרכז קודם כל בניווט)