על המפה - תל גובל


מאת: מיכה נצר
תל גוֹבֵל נמצא על גבעה ברום 265 מטר בשוליים המזרחיים של הרי נצרת, כקילומטר מצפון מערב לבית קשת, כחמישה קילומטרים מצפון להר תבור. אפשר לאתר את המקום במפת ניווט בית קשת משנת 1997. השם העברי של התל נגזר מהשם הערבי חירבת אום ג'ביל. התל מזוהה עם מקומה של העיר אַזנוֹת תבור בנחלת שבט נפתלי. כחמישה ק"מ ממערב להר תבור נמצא הכפר איכסל השומר על השם כסולות, או כִּסלות תבור בנחלת שבט יששכר. נחלות שני שבטים אלה גובלות באזור זה עם נחלת שבט זבולון. שלושה שבטים אלה הוכחו עצמם בקרב עם יבין מלך חצור וסיסרא שר צבאו, כפי שנאמר בשירת דבורה (שופטים פרק ה): "... יששכר בעמק שוּלח ברגליו ... זבולון עַם חרף נפשו למות ונפתלי על מרומי שדה". על תל גובל נמצאו ממצאים מתקופת התנחלות בני ישראל בארץ לפני 3300 שנה.
אִזֵן (א קמוצה) בעברית מקראית פרושו חגורה לנשיאת נשק. כֶּסֶל הוא מותן. לפיכך אם נביט על ראש התבור מדרום מזרח נראה את המותניים משמאלו ואת החגורה מימינו.
משני עברי התל יורדים מזרחה שני נחלים, נחל אזנות מדרום מנציח את השם המקראי  ונחל השִבעה מצפון מנציח את שבעת חללי הקרב שהיה כאן בשנת תש"ח בין כוחות ההגנה לבין כנופיה ערבית.
עוד על האזור תמצאו בכתבה על בית קשת מלפני 11 חודש.