על המפה - אלון הגליל

מאת: מיכאל נצר
אלון הגליל הוא יישוב שהוקם כמושב עובדים בשנת 1980 והפך לישוב קהילתי 6 שנים לאחר מכן. היישוב נמצא על גבעות שפרעם, שהן הפינה הדרום-מערבית של הגליל התחתון. שטחים נרחבים בגבעות שפרעם מכוסים עצי אלון ומהם נגזר שם היישוב.
בתקופת התנך היה האלון סמל לחוסן: "... חסון הוא כאלונים" (עמוס). אלונים גדולים נושאים גם כיום מסורת קדושה כפי שנאמר בעבר: "... יקטרו תחת אלון" (הושע). האלון מיצג גם את נצח ישראל ותחייתו: "כאלָה וכאלון אשר בשלכת, מצבת בם ..." (ישעיהו). אלונים מפורסמים בתנך היו אלון מורה, משם ראה אברהם את הארץ, אלון בצעננים היה נקודת ציון לגבול שבט זבולון, אלון מוצב היה מקום הכתרת אבימלך בשכם, אלון תבור היה במסלול שאול המלך בחיפוש האתונות ותחת אלון בכות נקברה דבורה, מינקת רבקה אמנו.
לעץ האלון סוגים רבים, 3 מהם נפוצים בארץ: האלון המצוי, אלון התבור ואלון התולע. בהר החרמון נמצאים שני סוגי אלון נוספים. אלון התבור הוא זה הגדל על הסלעים הרכים בגבעות שפרעם ובדרך כלל אינו נמצא בגובה מעל 300 מטר (מעל הים). עץ זה משיר את עליו בתקופת החורף. את ראשית שלכת הסתָו אפשר לראות בניווט. ריכוזים נוספים של אלוני תבור נמצאים ביער בית קשת, בשרון, בשולי עמק החולה ובגולן. האלון המצוי גדל על סלעי הגיר מהרי יהודה צפונה. אלון התולע גדל בגליל ובגולן בגבהים מעל 500 מטר.
על שם האלון ישנם ישובים רבים ביחס לעצים אחרים: אָלון הגליל, אֵלון מורה ואָלון שבות, אלונה ואלונים, אלוני יצחק ואלוני אבא, אֵילון (ששמו נגזר מאלה ואלון ביחד) וכן בית ספר שדה אלון תבור הנקרא על שם העץ ועל שם יגאל אלון, יליד כפר תבור ממפקדי הפלמח וצהל, שלקח שמו מהעץ. עוד על שם האלון נחל, מעין ובקעה בכרמל.
אנו נסתפק הפעם באלון התבור שבאלון הגליל.על האלה, רעייתו של האלון, בפעם אחרת.