לג והגיגים - אלון הגליל

מאת: דודי אלוני
קרה לכם פעם במהלך ניווט שנכנסתם למצב של שיוט, אתם רצים לכם בפנאן חושבים איזה כיף לנווט, רצות לכם מחשבות טובות על הסרט שראיתם אתמול (חגיגה בסנוקר), אתם מתרשמים מהפריחה הנאה (וואי, הנה אליסון חרמוני), אתם שומעים את ציוץ הציפורים (אני בטוח שזה דוחל שחור גרון) ,אתם חושבים שאתם בקצב טוב והולך לכם לא רע, ובכן רע מאד!זה סימן שאתם לא חושבים על הניווט או יותר נכון לא חושבים ניווטית.

יצא לי במקרה לשמוע את דניאל הובמן (http://www.danielhubmann.ch/ ) השנה ומסתבר שאחד הדברים החשובים שהוא עובד עליהם (מלבד איזה חמישים ושניים אימונים גופניים בשבוע) הוא האימונים המנטליים, איך להיות מרוכז בניווט כל הזמן. כלומר אם פתאום באמצע הניווט אתם חושבים על חידה שלא פתרתם (המרחק הקצר בין שני הקירות הוא 3.1415926537 או אולי 5.4632405), סימן שאתם לא חושבים למשל על מה אני צריך לפגוש כשאני יוצא מהיער. אם אתם לא מוצאים נקודה ומתעצבנים על עצמכם או על המפה (או על הממפה או על מתכנן המסלולים או על החמות ) סימן שלא תמצאו אותה בקרוב, אתם לא מתרכזים בלמצוא אותה! אם בסוף מצאתם אותה ויצאתם לנקודה הבאה ואתם עוד כועסים על עצמכם על הטעות ומנסים להבין מה לא הלך, בסוף גם את הנקודה הבאה לא תמצאו. אם אתם סתם "משייטים" לכם סימן שאתם לא חושבים על הניווט , ואם כבר אתם לא חושבים על הניווט תתרכזו בקצב ותרוצו מהר.
ריכוז ריכוז ריכוז !
ניווט ניווט ניווט !
כל הזמן לחשוב על הפריט הבא שאני אמור לפגוש, על המקטע הבא, על הנקודה הבאה, על נקודת התקיפה, על הקצב, על הכיוון,על הלג הארוך, על לאן אני יוצא מהתחנה, על מיקום המנסרה, על מה קורה אם אני מפספס את התחנה ...
בוא נסתכל רגע על הלג מנקודה חמש לשש במסלול הארוך באלון הגליל :

איך אתם הייתם רצים ?
על מה אתם הייתם חושבים ?
על מה אתם חושבים בדרך כלל ?
כמה אתם לא חושבים על הניווט ?
זהו לג מצויין לבריחת מחשבות מהניווט ובמאמץ עילאי השגנו כמה מהמחשבות האמיתיות של נווטים שרצו את הלג. המחשבות מובאות בשם אומרן וברוחם:
זף סגל :
יצאתי מ5 ל6, היה נחמד לראות את יעל מנקבת בתחנה אבל באותו זמן קיללתי את עצמי על הטעות בדרך לחמש, ניסיתי להבין כמה קרוב הייתי לתחנה 6 לפני כמה דקות (כשהתברברתי בדרך ל5), הסתכלתי על המפה והחלטתי לרוץ דרך קו הרכס (אם השטח הפתוח ליד 6 יהיה מגעיל ארוץ מסביב). הגעתי לגדר, הסתכלתי שמאלה והבנתי שאני קצת מעל המקום שאני רוצה להיות, ראיתי נווט אחר מהמסלול הבינוני+ (אחד מהנערים) והחלטתי להגביר מהירות ולתפוס אותו, הגעתי עד אליו וכשהגענו לכיפה של תחנה 6 הוא פנה לתחנה שלו ואני המשכתי בכיפה. הסתכלתי שמאלה על המדרונות של תחנות 7 ו8, החלטתי שאין לי מה להתקרב לשם (אגיע לשם כשאצטרך), הסתכלתי ימינה על הכיפה של תחנה 9 ותהיתי למה אני גורר את עצמי לספורט הכולל ריצה בעליות. חזרתי לניווט וחיפשתי עצים בודדים על הכיפה, התחנה הייתה אחרי הכיפה הסמויה והגברתי עוד קצת את המהירות. הסתכלתי שמאלה כדי לזהות את השטחים החצי פתוחים שיכוונו אותי בדרך לתחנה 7. זיהיתי את העץ שיוביל אותי לתחנה 6 והתחלתי להסתכל רחוק יותר ולזהות את הסלע של התחנה, במקביל הסתכלתי שמאלה וראיתי את התילים שיובילו אותי בסופו של דבר לתחנה הבאה. הגעתי.
שגיא לוי :
ביציאה מחמש חושב ללכת דוך לתחנה: "רגע אולי יש פה איזה טריק… אולי כדאי לתקוף את התחנה מהשביל הצפוני… ". מחליט שאהיה יותר מהיר אם אתכנן את הלג בריצה על השביל מדרום. רץ דרום מערבה, חובר לשביל ורץ מערבה. קורא מפה ומבין שאין שום טריק- צריך ללכת דוך. מתעצבן: "אולי במקום סתאם לחשוב תתחיל גם לרוץ !!". מגביר קצב. מציץ בלגים הבאים: "צריך לתכנן רק את 8 ל9". נגמר השביל, עובר את הגדר, רץ בשטח מערבה ו"סוגר מפה". חושב: "יופי אני בקצב טוב… איך זה שאני לא ראיתי אף נווט עד עכשיו? מי זינק לפני? אממ… תומר! אני אתפוס את הנקניק הזה! להגביר קצב!!" (*). חוצה את השביל ומטפס על הכיפה המוארכת: "ראות טובה, לשמור על קצב ולהיזהר רק בירידה ממנה לקראת התחנה". מקפל מפה מחדש, מסתכל על 8 ל-9 חושב לעשות אותה על הקו. חושב "אולי יש פה טריק…" מגיע לירידה מהכיפה ורואה בבירור את התחנה.
(*) בניווטים אחרים מחשבות דומות עלו לי בבזבוז זמן עקב טעויות ניווט.
יובל ברג :
אז הנה צלחתי את הבינגו בחמש, רק שאני לא אעשה פדיחות לשש...
אחרי הכל צריך רק להצמד לגדר ואחרי זה העץ כל כך ברור, אין שם אף אחד אחר!
היי, הנה רץ דמיטרי לפני, רוח הקרב ניכרת על פני.
בינתיים כנראה שאני והוא נתפצל. לא יכלו לבחור לפחות לג ארוך בצל???
הבינוני+ כנראה רצים בכיוון שונה זה רק אני, השביל, והשיר המשונה
השיר שמתאר את מחשבותיו של הנווט המהורהר שהפעם, בלג הזה מנסה לא להיות מבורבר!
עודד ורבין :
אוי לג ארוך, לא ראיתי קודם איזה באסה, טוב נו להתחיל לרוץ למרות שאין לי כוח כי התחלתי מאוד מהר. נתחיל לרוץ לכיוון צמוד לקו ונחשוב תוך כדי.. אוי השביל הגיע מהר מדי וירדתי יותר מדי.. אוקי להמשיך עם השביל מערבה עד לריבוע האפור. לרוץ לרוץ. לעבור את הגדר וישר עם הקו. אני כבר רואה שיש שביל מצפון לגבעה של תחנה 6, כדאי לרוץ משם ולא בשטח. נגיע לשביל שחוצה את הקו ומשם קצת ימינה לשביל. אולי כדאי לרוץ בעצם ישר.. לא.. נרוץ מהשביל. הנה הגעתי לשביל. הנה יקיר גולדנר רץ מ8 ל9, מעניין מתי הוא יצא. והנה גם תומר וינר.. הוא רץ את הארוך? לא יודע. טוב להמשיך לרוץ. לחפש את העץ משמאל כדי לדעת מתי לחתוך שמאלה. הנה העץ. טוב נכנסים לשטח. אוי עליה. כנראה שנכנסתי בעץ הקרוב יותר. טוב לא נורא הגבעה מאורכת למערב. נרוץ לאורכה ונרד קצת ונחפש סלע גדול. הנה תחנה 6. יוצאים לכיוון שמאל לתחנה 7. לא צריך לבדוק קוד כי זו בטוח התחנה. לנקב ולהמשיך.
דודי אלוני :
יציאה מ 5 לכיוון 6, חושב לרוץ לאורך הקו, מסתכל שוב על המפה לראות שאין איזה קטש שלא ראיתי, רץ לאורך הגדר, חשוב שאני אני בקצב טוב, כועס על עצמי שאני חושב על זה שהקצב טוב במקום לדעת לאן אני רץ עכשיו, חושב אולי בכל זאת יש קטש בלג (לא יכול להיות שהוא כל כך פשוט) ומסתכל שוב במפה, מסתכל שוב על המפה מחליט שאם תיהיה בעיה לרוץ בקו ישר( שטח איטי ) אני ארוץ בסינגל מימין, כמו כן חושב שאולי כדאי לרוץ טיפה שמאלה מהקו הישר כדי לתת מבט לשבע ושמונה, מגיע לשטח הפתוח אפשר לרוץ "מהר" ראות טובה לכל הכיוונים רץ בקו ישר, מבין שכנראה אראה את הנקודה מרחוק. אומר לעצמי להתרכז בניווט, אומר לעצמי לחפש את שני העצים בסוף הכיפה המאורכת ואת אמצעיתה ,מתחיל לחשוב על הלגים הבאים, רואה שהקו ל7 עובר בדיוק דרך אחד משני עצים צמודים, אומר לעצמי שצריך לחפש אותם בירידה לשש, ומבין שמשניהם לא תיהיה לי בעיה להגיע לשבע, חושב על הלג ה"ארוך" הבא 8-9 ומחליט לרוץ בקו ישר, מגיע לקצה הכיפה המאורכת לא מזהה את שני העצים שרציתי אבל אין בעיה לזהות את אמצעיתה, מזהה את שני העצים בדרך לשבע (יופי אני יודע לאן לצאת) מזהה את הנקודה.
ולסיום חידה שתוכלו לחשוב עליה בניווט הבא : לפי המחשבות שקראתם למי שייך המסלול בתמונה?