פרשת הניווט השבועית

מאת: הרב O-בדיה שליט"א (שינווט לאורך ימים טובים אמן)
מעבר לפן הגדתי-הלכתי של פרשת השבוע, מייצגות פרשות השבוע מכלול בעל עושר תרבותי ושדה מחקר נרחב בתרבותו של העם היהודי, במסורתו ובמורשתו. מעבר לטקסטים המקראיים, קיימות אמירות שערכיהן ותכניהן הם כר פורה להבנת המורשת היהודית. לפעמים ניתן למצוא הקבלות בין אירועי פרשת השבוע לאירועים אקטואליים מתקופתנו ולחיים המודרניים של יהודים ושל ישראלים. אז למה לא למצוא הקבלה גם בחייהם של הנווטים וכך נרוויח גם קצת יהדות וגם קצת ניווט.
פרשת השבוע כמוה כניווט, היא נקראת מדי סופשבוע וניתנת לפרשנות כיד הדמיון הטובה. כך גם ניווטי סוף השבוע, כולם מנווטים באותו שטח ובמסלולים דומים אבל פרשנוית וניתוחי ציר יש כחול אשר על שפת הים.
אז נכון, התחלנו קצת מאוחר אבל עדיין אנחנו בספר בראשית והפרשה השבועית היא פרשת "תולדות". פרשה זו עוסקת בתולדות יצחק בן אברהם , אחד משלושת האבות. בפרשה מספר סיפורים מרכזיים: לידת התאומים עשו ויעקב שיהפכו בעתיד לשני לאומים שונים, מכירת הבכורה במחיר נזיד עדשים, התפתחותו הכלכלית של יצחק ועלילותיו בחבלי הארץ אליהן מגיע, ואולי המפורסם מכולם:גניבת הברכות שיועדו לעשו ע"י יעקב "הקול קול יעקב והידיים ידי עשו"...
ניווט הוא ספורט אישי, ספורט ללא קהל, ללא התלהמות, ספורט שדורש מהעוסקים בו שלות נפש ואהבת הריצה בטבע לא כעניין טכני גרידא אלא כפעילות שיש בה גם מן הנפש. אין ספק שספורט הניווט לא מתאים לכל אחד למרות שאנו אומרים שכל אחד יכול לעסוק בו. מה לעשות, כל אחד מאיתנו הוא אישיות עצמית, עולם ומלואו שלא רואים עין בעין את אותם הדברים ולא בנוי מאותם יסודות מנטלים וגם גופניים הנחוצים לריצת ניווט.
וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה; וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם, יֹשֵׁב אֹהָלִים
למרות היותם תאומים ולמרות שגדלו באותם תנאים התפתחו ילדיהם של יצחק ורבקה לכיוונים שונים: בעוד יעקב עסק בצדדים הרוחניים של החיים כך אחיו עשו שכנראה שונה היה גם במבנה גופו, עסק בדברים הבסיסיים כמו ציד ואוכל. הדבר העיב על מצב רוחה של רבקה האם, רבקה שלא הבינה איך יכולים להיות ילדיה כל כך שונים זה מזה העדיפה את בנה יעקב על פני בנה השני רק בגלל וכנראה רק בגלל שגם היא נמשכה לפעילות רוחנית כמו יעקב: וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת-עֵשָׂו, כִּי-צַיִד בְּפִיו; וְרִבְקָה, אֹהֶבֶת אֶת-יַעֲקֹב.
לעיתים הניווט הופך ל"עסק משפחתי", ילדים מנווטים לצד הוריהם ואפילו לצד סבם וסבתם, אבל לא כל הילדים מוצאים בניווט את מה שאנו ההורים מוצאים בו, גם לילדים יש העדפות ואופי שונה. יש כאלה המתאימים לשחק כדורגל ויש כאלה שמעדיפים להשאר בבית לנגן בקלרניט. קשה לשנות את אופיו של הילד וגם לעיתים לא כדאי ללחוץ יותר מדי כי ילדים נוטים לעשות בדיוק את ההפך. כדאי לקחת את הניווט כפעילות כייפית ומהנה, נפעיל לחץ מתון על ילדנו לבוא ולהתנסות (אולי גם הם יתפסו ברשת הניווט ואולי לא) אבל לא לחץ פיסי מתון. לא כדאי לייצר אנטי גדול מדי כי אז נפסיד אותם לנצח. קבלו בהבנה את האפשרות כי אהבת הניווט הוא לא עניין גנטי, אבל מצד שני אל תיתנו לילד להשפיע עליכם ואתם תפסיקו לבוא לניווטים.
את פרשת הניווט השבועית יפרשו נווטים שונים.
שבת שלום וסופשבוע של ניווטים מהנה לכולם.