ניווט גיבוש למתחילים


מאת: נועם רביד
לעיתים עולה הרצון (או הצורך) לארגן ניווט לקבוצת חברים/מכרים/אורחים שאינם מכירים ניווט בכלל, כפעילות חברתית מגבשת ומהנה. זה יכול להיות ליום גיבוש בעבודה, למסיבת יום ההולדת של הילד, או לכל קבוצה אחרת שמזדמן לכם להכיר. אז איך מגישים "מנת ניווט" שתהיה מצד אחד קלילה ומהנה, ומצד שני תכיל גם את אבות המזון הבסיסיים של ניווט ספורטיבי?
אחרי מספר ניסויים ונסיונות, אני חושב שהגעתי לפורמט "מנצח" המשלב בהצלחה בין האלמנטים הנ"ל, ומאפשר לחבורה של חסרי השכלה ניווטית להנות מניווט, וגם להתגבש תוך כדי. הפורמט הזה נוסה בפועל בשתי הזדמנויות שונות, וזכה לתגובות נלהבות מאוד מצד משתתפיו. הנה המתכון.
המצרכים (לכ-40 משתתפים):
שטח ניווט – פארק, קמפוס או יישוב ממופה הם המתאימים ביותר. אפשר לקיים את הפעילות גם ביער, אבל אז צריך להקפיד שבעתיים שהמסלול יהיה קל, ושהשטח לא "יאיים". שטח הכינוס צריך להיות מקום נעים לשהיה, וממוקם באמצע המפה ולא בקצותיה.
מפות – כולל מקרא, רצוי בקנ"מ 1:7500 ובגודל A4, עם כותרת ייחודית לציון האירוע. בעידן ההדפסה הממוחשבת, לזיו אין שום בעיה להכין מפות כאלה.
מנסרות, מנקבים (ידניים) וכרטיסי ביקורת מקרטון.
מארגנים – 2-3 אנשים.
אופן ההכנה:
מתכננים מסלול באורך כ-1.5 ק"מ בן 8-10 תחנות, ברמה של מסלול עממי+. הלגים צריכים להכיל אלמנט של בחירת ציר או חשיבה ניווטית, אבל לא אמורים להיות קשים לביצוע. המסלול חייב לעבור בנקודות מעניינות/יפות בשטח. התחנות ימוקמו על פרטי נוף מגוונים, אך לא צריכות לבלוט למרחוק, ורצוי להניחן במקומות מוצנעים ואפילו "טריקיים" (למשל, בראש מתקן שעשועים). על המסלול לכלול 3 תחנות מפוצלות: אחת בהתחלה, אחת בסוף ועוד אחת באמצע, כך שלמעשה נוצרים מספר מסלולים דומים בעלי אותו אורך ורמת קושי.
בתא שטח אחר, שאינו מנוצל על ידי המסלול, מתכננים ניווט סקור עם 8-10 תחנות. התחנות צריכות להיות פזורות כך שאין מסלול "טבעי" וברור המחבר אותן, ושיש בו לפחות 2-3 תחנות ראשונות הגיוניות (ביחס למיקום נקודת הזינוק). אורך המסלול האופטימלי בין כל התחנות צריך להיות כ-1 ק"מ.
מחלקים את המשתתפים ל-4-5 קבוצות בנות 7-10 אנשים. בכל קבוצה מרכיבים 3 צוותים, ובכל צוות רצוי שיהיו 3 חברים (אבל אפשר להתפשר על 2 או 4). צוותים גדולים יותר, או "צוות יחיד" לא באים בחשבון. מבקשים מכל קבוצה לבחור לעצמה שם, ואז הצוותים בקבוצה נקראים לפי שם הקבוצה בתוספת מספר סידורי (למשל, "המתברברים 1" או "מדרון חלקלק 3").
התחרות היא תחרות ניווט שליחים קבוצתית. איך זה עובד בפועל?
מזניקים בזינוק המוני את כל צוותי 1 לניווט המסלול. חלק מהצוותים יוצאים למסלול בכיוון אחד, וחלק בכיוון ההפוך (אבל חשוב שלכולם יהיו מפות שבהן התחנות במסלול מסומנות מ-1 ומעלה). לכל צוות נותנים מסלול עם צירוף אחר של תחנות מפוצלות, בכדי לצמצם עוד יותר את תופעת העדר וההידבקות בין הצוותים. חשוב לתדרך את המזנקים למסלול שכל אי-ניקוב תחנה יגרור קנס של 3 דקות תוספת זמן לתוצאה. לניקוב תחנות שאינן במסלול אין משמעות, מלבד בזבוז זמן.
5 דקות אחרי הזינוק ההמוני הראשון עושים עוד זינוק המוני, הפעם לצוותי 2 ולמסלול הסקור. חשוב לתדרך את מזנקי הסקור שעומדות לרשותם 10 דקות בדיוק. על כל תחנה שינקבו יקבלו נקודה, ועל כל דקת איחור או חלק ממנה ייקנסו בהורדת נקודה.
צוותי 3 נשארים בשטח הכינוס, וממתינים לחזרת צוותי 1. ברגע שצוות 1 מקבוצה מסויימת חוזר מהמסלול, מזנק למסלול צוות 3 מאותה הקבוצה. צוות 1 שחזר מקבל 5 דקות מנוחה, ואז יוצא לניווט הסקור. בהמשך, ברגע שצוות 3 מקבוצה מסויימת חוזר מהמסלול, מזנק למסלול צוות 2 מאותה הקבוצה (שבינתיים כבר סיים את ניווט הסקור). צוות 3 שחזר מקבל 5 דקות מנוחה, ואז יוצא לניווט הסקור. בצורה כזאת משתתפים כל הצוותים לסירוגין גם בניווט המסלול וגם בניווט הסקור.
כל צוות מזנק עם כרטיס ביקורת אחד, שמשמש אותו גם למסלול וגם לסקור. על הכרטיס יסומן מראש ובבירור היכן יש לנקב את תחנות הסקור. כל חבר צוות מקבל מפה משלו (בניווט המסלול חשוב להקפיד שלכל חברי הצוות יש אותה מפה!), ואין צורך במצפן.
התוצאה של כל צוות תחושב כך: זמן המסלול פחות דקה על כל נקודה שנצברה בניווט הסקור. התוצאה הקבוצתית היא סכום תוצאות הצוותים.
לפני שמתחילים את הניווט מושיבים את כולם בחצי גורן, מחלקים את המפות, גם של המסלול וגם של הסקור, ונותנים הדרכה של כ-20 דקות על מתכונת התחרות, סימני המקרא וצבעי המפה, סימון המסלול והתחנות במפה ובשטח (קודים), עקרונות ניווט בסיסיים, דגשי בטיחות, וכו'. בסיום ההדרכה אוספים את המפות בחזרה, ונערכים לזינוק ההמוני הראשון.
במהלך הניווט אחראי אחד המארגנים על חלוקת המפות לצוותים והזנקתם, ומארגן נוסף אחראי על רישום זמני סיום של הצוותים החוזרים, בדיקת ניקובים במסלול וחישוב ניקוד הסקור. לאחר שכל הצוותים מסיימים את הניווט אפשר לחשב את התוצאות הסופיות.
טיפים נוספים:
חשוב להימנע ממסלול ארוך וקשה מדי. רצוי שהזמן המנצח יוערך על ידי מתכנן המסלול בהליכה מהירה של המסלול, ולא יעלה על 15 דקות.
אפשר להוסיף בתחנות פתקים עם חידות, הקשורות בהווי של הקבוצה המשתתפת. פתרון כל חידה יזכה בבונוס ניקוד (בסקור) או הפחתת זמן (במסלול). חשוב שהחידות יהיו קצרות, ולא יצריכו עמידה ממושכת בתחנה לצורך קריאתן.
הפורמט מטבעו מייצר תחרותיות בריאה בין הקבוצות, ואפשר להגבירה עוד יותר בעזרת פרסים לקבוצה הזוכה ולשלושת הצוותים הטובים ביותר.
בסיום הניווט מחלקים למזכרת את המפות למשתתפים (גם של המסלול וגם של הסקור), בצירוף לוח אירועי ניווט של האיגוד.