פרשת ניווט השבוע - ויצא

מאת: הנווט הספרדי הראשי
הפרשה מספרת על יעקב ההולך לדודו(אחי רבקה) לבן שמתגורר בחרן ובדרכו חולם את החלום המפורסם על מלאכים העולים ויורדים בסולם, חלום שבו מבטיח לו אלוהים את הארץ וגם מטבל את הבטחותיו במושגים מתחום הניווט: "וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה". יעקב מגיע לחרן בניווט מושלם ומוצא את באר המים, מתאהב בבתו הקטנה של לבן - רחל, ומתחייב לעבוד שבע שנים רק על מנת לשאתה לאישה" בְּרָחֵל בִּתְּךָ, הַקְּטַנָּה" ההמשך ידוע, לאחר 7 שנים מקבל את לאה ורק לאחר 14 שנים זוכה ברחל. יעקב ממשיך לעבוד קשה ואף זוכה להגיע לעדנה כלכלית, התעשרותו גורמת לקנאת לבן שבעטיה יוצא יעקב את חרן וחוזר לארץ כנען.
בואו נחזור לשטח שלנו, לריצת הניווט, קחו לדוגמא ריצה בעליה (אפשר גם הליכה או זחילה ), בכדי שנוכל לצלוח את העליה אנחנו מציבים לפנינו יעדי ביניים: נראה אם אצליח להחזיק מעמד ולרוץ עד הסלע הגדול, עברתי כבר כמעט חצי אני לא נשבר עכשיו ועובר להליכה, כבר עברתי יותר מחצי ההמשך קטן עליי, הנה אני רואה את ראש הגבעה, עוד קצת והגעתי, זהו אני בראש הגבעה אז בירידה אני טס ומנצל את המומנטום, זה לא הזמן לרחמים עצמיים...
גם מאמן טוב משלב הרבה פסיכולוגיה בכדי להביא את הספורטאים לגבול העליון של יכולתם הגופנית, כי רק ככה יוכלו להשתפר בתוצאות. אימון על אש נמוכה באופן קבוע לא יביא אותנו להשגים, צריך לעבוד על הסף הגבוה ביותר: דופק, מהירות, שטחים קשים... ככה מתקדמים וככה הופכים לנווטים טובים יותר.
לבן הארמי משול למאמן קשוח, הוא גורם ליעקב לעבוד קשה בכדי להגיע למטרה - רחל. הוא עובד על יעקב פסיכולוגית ומוציא ממנו עוד 7 שנים. מנקודת מבטו של יעקב כמו מנקודת מבטו של נווט - עברתי חצי מהדרך, עכשיו כל מטר שאני עובר מגדיל את המרחק שעברתי לעומת המרחק שנשאר לי וההמשך נראה יותר פשוט מאשר אם מראש היה אומר לו לרוץ 14 ק"מ במקום 7 ק"מ.
גם אתם יכולים להתאמן בשיטת לבן מדי פעם - פשוט לרוץ במסלול ישר ולא מעגלי - נניח שהחלטת לרוץ 10 ק"מ, אז רצים 5 ק"מ ובלית ברירה צריך לחזור הביתה או לרכב את מה שכבר רצנו ופתאום החצי השני נראה הרבה יותר קצר.
מצד שני בניווט קיימת גם תופעה הפוכה שבה אנחנו צריכים ללמוד להפסיק לבזבז זמן בחיפוש אחת תחנות - הגישה שבזבזתי כבר 5 דקות בחיפוש התחנה אז אני עכשיו לא מוותר שגויה בעיקרה. הפעולות שיש לעשות בזמן בירבור הן ההפך מהנ"ל, יש להפסיק לחשוב על הזמן שעבר ולחשוב על הזמן שנבזבז בהמשך. כך נצליח לעבור למצב של פעולות ניווט חיוביות כגון הצפנת המפה, איתור פריט נוף גדול בשטח והתמצאות מחדש.
הכל בראש!!!