הכל כלול - ניווט בחו"ל - רומניה

מאת: זיו נוימן
...בואו לנווט ביערות הערפדים של טרנסילווניה, מולדתו של ולאד צפש השלישי הידוע גם בכינויים "המשפד" ו"דרקולה". זו בערך הייתה הפרסומת שהובילה אותי להרפתקת ניווט משפחתית ברומניה - מדינה מדהימה של ניגודים עם מעט נווטים אבל המון טבע משובח לניווט.
Transylvania O-Tour - או בשמם המקוצר TOT .יצאו בהצעה מפתה:  אימונים, טיולים וכמובן השתתפות באליפות טרנסילווניה הפתוחה במחיר סביר. אשתי שהייתה בדיוק באמצע קריאת "ההסטוריונית" (ספר העוסק בדרקולה) קפצה על המציאה וביחד עם שתי ה"קטנות" עזבנו את הקיץ הישראלי לשבוע ב לא נודע , כשאנחנו לוקחים איתנו בגדי ניווט ושתי שיני שום למקרה שניתקל בערפד. בשדה התעופה דאגתי להצטייד במפת דרכים קנ"מ 1:750K ולהתעדכן דרך האינטרנט על רומניה, במטוס הוספתי בטעות את שיני השום לכריך הגבינה המשעמם שהוגש לנו וכך חשופים בפני הרוע של יערות הקרפטים בנסיכות וולכיה שמנו את מבטחנו באל ובהבל פי.
ברכב השכור דאגתי לעדכן את שותפותיי למסע בנתונים שדליתי מזכרוני ומאחד מאתרי הטיולים באינטרנט: כי ברומניה מעל 8000 דובים ורבים מהם נמצאים ביערות טרנסילבניה בעיקר באזור "קלוז' נפוקה" שם גם תתקיים תחרות ניווט בת שלושה ימים. מהר מאוד הבנתי שעשיתי טעות כי ה"קטנה" לא היתה מוכנה בשום פנים לצאת מהרכב גם אם זה רק לעשות פיפי אחרי נסיעה של 6 שעות, ניסיתי להרגיע אותה באמצעות מסירת עוד כמה עובדות סטטיסטיות כגון: אין מה לדאוג, הרי מספר האנשים שנהרגים ביום אחד בתאונות דרכים הוא כמספר הרומנים שנטרפים בשנה ע"י דובים. מסתבר שנתון זה לא רק שלא הרגיע אותה אלא עכשיו גם הייתי צריך לקחת ממנה בכח את מפתחות הרכב בכדי שנוכל להמשיך לייעדנו אל מעבר רכס הקרפטים הדרומי בואך לעולם שכאילו קפא בזמן זה מאות שנים. דרכי עפר וכבישים צרים מתפתלים בין כפרים ציוריים וכרכרות עץ עמוסות לעייפה בחציר רתומות לשוורים או לסוסים החזירו את בעליהן לאחר יום עבודה מעייף בשדות השלחין של רומניה האקזוטית. צללים ארוכים ושמש שנעלמה אט אט באופק בישרו על בואו של הערב לאזור "ויקטוריה" - לשם שמנו פעמינו מקווים ש...אולי עוד נספיק לעשות אימון קטן לפני השינה.

הונדה קבריולט שחורה נהוגה ביד בוטחת עשתה דרכה באותו יום לכיוון מלון "מרונה" החבוי ביער עבות למרגלות רכס הקרפטים הדרומי "פגארש", שני צינורות המפלט עשויים ניקל כסוף שיחררו לאוויר בין הערביים את אדי פיצוץ הדלק שהגיעו מששת שסתומים של מנוע אימתני ויצרו קול גירגור מאיים. רעש שגרם גם לזקנות הכפר הרכלניות להפסיק את עיסוקן ולהביט בתדהמה ברכב שדהר ללא היסוס בסימטאות הכפר המתפתלות, סמטאות שרק עגלון מיומן יכל להם. צריחי כנסיה, שדות תירס, ערימות חציר מתייבש, נחל, שיחי פטל, פרות רועות, גדרות עץ וברקע כל אלה פסגות הקרפטים החשופים והאלימים למראה. הרכב עצר בחריקת בלמים אל מול מדרגות מלון צהוב ומתוכו יצאו שני גברים צנומים לבושים חולצות שחורות ועליהן התנוסס בגאון הסמל שכל בן תמותה מקומי מהגבול האוקראיני בצפון ועד הגבול הבולגרי בדרום  יירא מפניו - ערפד צמא דם. זולטן המכונה "זוזו" וראדו המכונה "ראדו" צעדו במעלה המדרגות ונכנסו למלון המנומנם, מבלי להביט לצדדים הם עלו לקומה הראשונה ועצרו רק כשהגיעו אל מול הדלת של חדר מספר 15. "זוזו" החזיק שקית לבנה שהסתירה בפנים את ידו הימנית, ראדו נקש פעמיים בדלת וזז צעד אחד לאחור משאיר את הזירה לשותפו, שקט מוזר השתרר במלון ורק חריקת צירי הדלת ניסרו את האוויר הדחוס כשזו נפתחה אט אט.

מבט אל הדרך שעברנו עד כה
TOT התחיל באופן רשמי ! משפחת נוימן, זולטן המכונה "זוזו" וראדו המכונה "ראדו" הם הגיבורים של סיפור זה והיחידים כפי שהתברר לנו בהמשך. TOUR פרטי בהדרכת שני נווטים נפלאים ובחורים מקסימים שניתן לכנותם ללא ציניות: פטריוטים אמיתיים (של רומניה - אל תתבלבלו). "זוזו" סיים תואר שני כפול בדנמרק וגרמניה, עומד להתחיל לימודי תואר שלישי בהונגריה, חברו "ראדו" עוד מימיהם בנבחרת הנוער של רומניה, איש מחשבים שחזר בגלל הגעגועים מאוסטין טקסס שם עבד בשלוש השנים האחרונות ודור שני למשפחת נווטים וציידים מקומיים שמכיר את כל הדובים והטיפוסים באזור. חוץ מזה יש לו מכונית הונדה קבריולט שחורה שמכניסה לכיס כל ארס רומני מצוי ורק תחנת ניווט קטנה שמתנדנדת מהמראה מסגירה כי מדובר באחד משלנו.
בימים הקרובים למדנו בעזרתם להכיר רומניה שונה מכל מה שחשבנו ודמיינו. רומניה של טבע, של אנשים פשוטים, רומניה של מרחבים ושל ערים עתיקות, רומניה של אוכל טעים עם מסעדות ושווקים, רומניה של אינטרנט וצעירים מלומדים לצד געגועי העבר שממשיך להתקיים לצידם, רומניה פראית שמתערבבת עם תרבות עשירה, רומניה מתפתחת לצד עוני ודלות, רומניה הררית מעל מישורים חקלאיים אינסופיים, רומניה נפלאה לניווט עם פוטנציאל אינסופי של מגוון שטחים עצום.

הניווט ברומניה ותיק הרבה יותר מהניווט בארץ. למרבה הצער, לא רבים עוסקים בספורט זה ברומניה וכנראה זה לא המקום או הזמן לנתח את הסיבות לכך. אבל, ההיסטוריה הארוכה של ספורט הניווט הרומני בשילוב שטחים אינספור וגיוון מדהים אפשרו התפתחות דור של ממפים מקצועיים שדי אם תביטו בכל המפות האחרונות באליפויות העולם השנה בצרפת, פולין והונגריה  תוכלו למצוא שמות רומנים החתומים על יצירות אומנות אלו.
באליפות 3 הימים של טרנסילבניה השתתפו כ 250 מתחרים, רובם רומנים. הרכב המתחרים בעיקר ילדים וחבר'ה צעירים, בגילאים 45 ומעלה יש צניחה דרמטית בכמות המתחרים וחבל. המפות מדויקות מאוד והשטחים בעלי תבליט עדין וגס לסירוגין, היער לבן ללא סלעים בכלל, מאפשר ריצה חופשית לכל הכיוונים והנאה מכל רגע שאתה ביער.
אני באופן אישי התחריתי בקטגורית H45 על מקומות 2-3 (הראשון הוא עז הרים והאחרים גרוטאות), ביום השלישי מזנקים בשיטת מרדף, אני זינקתי כדקה אחרי השני,  בתחנה 5 תפסתי אותו, בתחנה 9 ברחתי לו, בסיום הגעתי לפניו, בטקס הסיום קיבלתי פחית בירה, במסעדה בצהריים אכלתי ממליגה, ובדרך חזרה ברכב שמעתי את "כמה אהבה יש בנשמה" של קובי פרץ בתחנת רדיו מקומית.

ניווט ברומניה - מומלץ!!!