ניווט זה לפעמים משחק ילדים

מאת: נועם רביד
כמיטב המסורת שהשתרשה באיגוד בשנים האחרונות, גם מועדון אס"א ת"א חגג את סיום עונת הניווטים לפני מספר שבועות, במסיבה בפארק הרצליה. למסיבה הוזמנו חברי המועדון, כולל בני/בנות זוג וילדים.
אז מה עושים יחד חוץ מלשבת על מחצלת, לדבר ולזלול אוכל טוב? יש שיאמרו – לא צריך שום דבר יותר מזה, אבל אני בכל זאת רציתי קצת אקשן בצורת פעילות חברתית מבדרת ומגבשת, שמתאימה גם לבני המשפחות הלא-מנווטים. מה הפתרון?
אפשרות א' – ניווט זיכרון ברחבי הפארק.
אפשרות ב' – משחקי ניווט היתוליים.
בסוף בחרתי באפשרות ג' – גם וגם. הכנתי מסלול זיכרון קצר וקליל לטובת המכורים שחייבים לנווט בכל מקום, ותיכננתי כמה משחקים נחמדים, שמתאימים לכל אחד ולא מצריכים שום ידע בניווט או כושר גופני מיוחד. המשחקים האלה זכו להצלחה מרובה, וחשבתי שמן הראוי לשתף את ציבור הניווטים הרחב ברעיון, עם אופציה ליישום אפילו בשטחי הכינוס של תחרויות ארציות "רציניות". אם יש לכם עוד רעיונות למשחקים כאלה, אתם מוזמנים להעלותם, ואולי בסוף נקיים אליפות מועדונים בניווט-שטות.

דו-קרב ניקוב
מציבים 9 או 11 עמודי תחנות עם מנקבים (אין צורך במנסרות) במסלול זיג-זגי קצר. כמה קצר? המרחק בין שני עמודים סמוכים צריך להיות 1.5-2 מטרים, ואורך המסלול כולו לא עולה על 20 מ'.
שני מתחרים, רצוי מקבוצת גיל דומה, מתייצבים בכל צד של המסלול, לכל אחד כרטיס ביקורת (מקרטון!). אין צורך במפה...
בהישמע האות מזנקים שני המתחרים, כאשר המטרה היא לנקב את כל התחנות לפי הסדר, ומהר יותר מן המתחרה השני. המספר האי-זוגי של תחנות מבטיח קרב צמוד על התחנה האמצעית, וסיום בפוטו-פיניש.
וריאציה א': תחרות שליחים בין שתי קבוצות, 3 מתחרים בכל קבוצה.
וריאציה ב': תחרות בשיטת גביע, שבה המנצח עולה לשלב הבא, עד שמוכרז מנצח יחיד – "מחורר המחוררים".

אתגר הג'ריקנים
מניחים בערימה לפחות 20 ג'ריקנים ריקים, ועוד אחד מלא. זו נקודת הזינוק.
כל מתחרה בתורו צריך להרים את הג'ריקן המלא, ועוד כמה שיותר ג'ריקנים ריקים, בכל דרך אפשרית וללא סיוע של מישהו אחר, ולסחוב אותם לנקודת הסיום, מרחק של 10 מטרים מנקודת הזינוק. מספר הגר'יקנים הריקים שעוברים בשלום (בלי ליפול) את המסלול הוא הניקוד שמקבל המתחרה. אם הג'ריקן המלא נופל – המתחרה פסול.
המתחרה שזוכה במירב הניקוד (אפשר בשני סיבובים) נכנס ל"מיכל התהילה".
וריאציה: מכינים שתי ערימות של ג'ריקנים. שניים מתחרים ראש בראש מי מעביר את הערימה שלו מהר יותר מהזינוק לסיום, מבלי לזרוק ג'ריקנים ומבלי לעזוב את הג'ריקן המלא.
קטע מהסרטים
פורסים על הקרקע שני סרטי סימון באורך 20 מ' (אדומים או צהובים - זה לא משנה, העיקר שיהיו של זיו). בהינתן האות, כל מתחרה נדרש לגלגל את הסרט שלו בכל דרך שנראית לו, להניח את הסרט המגולגל על הקרקע, ולבסוף לפרוס אותו בדיוק כמו שהיה בהתחלה (בלי פלונטרים!). הראשון שמשלים את המשימה מנצח.
גם כאן אפשר לקיים תחרות בשיטת גביע, שבה המנצח עולה לשלב הבא, עד שמוכרז מנצח יחיד – "אלוף הליפוף".
דרך אגב, אל תתנו לתמונה להטעות אתכם. למרות הפוזה המרשימה, אלכסיי הובס בתחרות על ידי נווט עם פז"ם של פחות משנה!

בחירה עיוורת
מפזרים 4-5 תחנות (מוט+מנסרה) בתוך תא שטח של בערך 5 על 5 מטרים. נקודת הזינוק ממוקמת כ-10 מ' ממרכז תא השטח.
שני זוגות מתחרים זה בזה. לאחד מבני הזוג נותנים כרטיס ביקורת וקושרים את עיניו במטפחת, והשני הוא המכוון. כל המתחרים ניצבים בנקודת הזינוק, ובהינתן האות צריך המכוון להנחות את חברו העיוור לעבר התחנות, ולבסוף בחזרה לנקודת הזינוק (אין חשיבות לסדר התחנות, אבל חייבים לנקב את כולן). כמובן שהמכוון חייב להישאר בנקודת הזינוק.
הצוות המסיים ראשון את המסלול הוא המנצח, ובמידה ונערכות מספר תחרויות בשיטת גביע, הצוות הזוכה מוכרז "מאסטר בפרה-פסיכולוגיה".
וריאציה: באמצע התחרות משנים מיקום של שתי תחנות (כאלה שטרם נוקבו על-ידי שני הצוותים).