חמש דרכים שיעשו אתכם נווטים טובים יותר

או הקונפליקטים של ספורט הניווט

מאת סימון, תרגום על בערך: זיו נוימן

1. עשו הרבה טעויות

"בכל יום לומדים משהוא חדש", אמר פעם נווט אירי אי שם בין דבלין לווטרפורד, זה היה לאחר ניווט קטסטרופלי שזרק אותו מהמקום הראשון למרכז הטבלה. ניווט ספורטיבי הוא לא עניין של מה בכך, כולנו נעשה טעויות, יהיו כאלה שיעשו טעויות גדולות ויש את אלו שיעשו טעויות קטנות, אבל החכמה בכל העניין של הטעויות היא להבחין בטעויות לפני שהן מתרחשות, או כשהן מתרחשות. אם תבחינו בטעויות לאחר התרחשותן אתם יכולים לעבור להליכה – כי הלך לכם הניווט. ההבחנה והידיעה שטעות הולכת להתרחש בשעת ריצה ביער קשה שבעתיים. לא משנה כמה פעמים יגידו לכם שלנקודה הראשונה יש לנווט בזהירות והיא המפתח להצלחת הניווט כולו, עד שלא תתעכבו בגללה מספר תחרויות לא תצליחו ליישם את הכלל. ואם אתם חושבים שאתם לומדים באופן אחר ולא מטעויות – נתראה ביער. ( או במילים אחרות, הצחקתם אותי ).

2. עשו מעט טעויות

אם יישמתם את הכלל הראשון בהצלחה, עכשיו אתם יודעים שהדבר הנכון כשעוסקים בטעויות הוא לא לעשות אותן. לנווטים מתחילים זוהי משימה בלתי אפשרית. עם הזמן תבחינו כי כמות הטעויות המצטברות תלך ותיפחת בהדרגה עד לאזור "החמש" (5 דקות של טעויות במהלך הניווט), בשלב זה תיתקלו במדרגה גבוהה למדי, מדרגה שעל מנת לעבור אותה תצטרכו באמת להתעלות על עצמכם בכדי להפחית את זמן הטעות המצטבר, לשלב זה קוראים "שלב הטעות הבסיסית" והוא מורכב מכפולות של שליש דקה לכל תחנת ניווט במסלול – בחשבון פשוט: 15 תחנות כפול עשרים נותן חמש דקות.

לחלקנו יכול שלב זה להמשך חודשים, לאחרים שנים ולרבים וטובים שלב זה לצערי יכול להמשך כל תקופת חייהם. אבל, ישנם ברי מזל שאצלם ירד האסימון ופתאום הם מדברים בסיום הניווט על 30 שניות אבודות בלבד, 30 שניות שילוו אותם כנראה גם בחלומותיהם על אותו ניווט מושלם ללא טעויות.

3. התחילו לנווט בגיל צעיר

היתרון הגדול בכך שהתחלתם לנווט בגיל צעיר הוא במיקסום כמות הטעויות שתעשו בשלב הראשון (פיסקה 1) והתמודדות לאורך זמן ארוך יותר עם הפחתת זמן הטעויות (פיסקה 2). אני לא מעוניין להוציא את הרוח ממפרשיהם של אלו שהתחילו לנווט בגיל מבוגר יחסית ואכן בדפי ההסטוריה ניתן למצוא גם עדויות מעטות להצלחתם של נווטים שגילו את ספורט הניווט בגיל מאוחר.

בכל מקרה, גם אם נכנסתם לעולם הניווט בגיל בוגר לא קרה כלום ותוכלו לעבור לפיסקה הבאה כי בזו שאתם קוראים עכשיו לא תצמח לכם הישועה.

4. רוצו יותר לאט

"“ Festina Lente אמר אוגוסטוס וכל כך צדק: "הזדרזו באיטיות" הוא מונח שכל כך מתאים לעולם בו אנו חיים ולספורט בו אנו עוסקים, אנו נדרשים להשלים את המטרה במהירות אבל תמיד במסגרת היכולת שלנו ובמסגרת שיקולי הגיון לבחינת העתיד לבוא, רק כך נוכל לפעול באופן שוטף ללא תקלות ולהשלים את המשימה בזמן אופטימלי.

מעט מאוד אנשים יכולים לנווט יותר מהר מיכולת הריצה שלהם בשטחי ניווט מורכבים, לכן, ריצה במהירות פחותה מיכולתך המקסימלית תאפשר לך להשאר ממוקד ולחשוב באופן צלול כל הזמן.

ריצה על קצה גבול יכולתך תגדיל את הסכנות בעשיית טעויות לאורך המסלול ובכך תגרום לך להפר את הכתוב בפיסקה מספר 2, אלא אם אתה עושה זאת למטרות אימון ובכוונתך ליישם את פיסקה מספר 1.

5. רוצו יותר מהר

אנחנו עוסקים כאן בספורט תחרותי, ספורט שבו לאלמנט הגופני יש השפעה רבה על הישגייך. הניווט הספורטיבי מכיל בתוכו למרבה ההפתעה גם יכולות פיסיות ולא רק מנטליות. לכן, חשיבות רבה מאוד יש לתת גם לצד זה שמוזנח לעיתים.

נסיונות רבים להביא אצנים מצטיינים לענף הניווט הספורטיבי כשלו, לכן אל תצפו לניסים אם את עיקר המאמצים שלכם תשקיעו רק בשיפור יכולת הריצה – מסתבר שלניווט ספורטיבי זה נחוץ אבל לא מספיק.